Dordrecht, 27 maart 2008

Betere olie uit nieuwe DuPont sojaboon met hoog oliegehalte

Resultaten van olietesten bevestigen dat een nieuw, verbeterd sojaboonolieproduct van DuPont meer voordelen op het gebied van voedingswaarde oplevert. Ook laten de testen bredere toepassingsmogelijkheden zien dan bij andere sojaboonolieproducten die momenteel op de markt zijn. De sojabonen met hoog oliegehalte zijn de nieuwe generatie van verbeterde olieproducten die Pioneer Hi-Bred, een bedrijfsonderdeel van DuPont, heeft ontwikkeld als onderdeel van de Bunge DuPont Biotechalliantie.

De testen laten zien dat de olie ten minste 80 procent oliezuur bevat, wat de stabiliteit van de olie aanzienlijk verbetert bij het bakken en verwerken van voedsel. Net als sojaboonolie met een laag oliegehalte, elimineert sojaboonolie met een hoog oliegehalte de noodzaak voor hydrogenatie, wat resulteert in voedsel met verwaarloosbare hoeveelheden transvetten. Bovendien bevat de olie minder dan 3 procent linoleenzuur bevat en ruim 20 procent minder verzadigde vetzuren dan andere sojaboonoliën.

Sojaboonolie met een hoog oliegehalte biedt ook mogelijkheden voor transport- en industriële toepassingen. Door de hoge stabiliteit van de olie kunnen bedrijven hernieuwbare, milieuduurzame alternatieven voor producten op basis van aardolie ontwikkelen.

De sojaboonolie met een hoog oliegehalte zorgt voor betere voedingswaarde, duurzaamheid en functionaliteit. DuPont kan er mee voorzien in de groeiende behoefte aan oliën met meer voedingswaarde en dat boeren waardevolle mogelijkheden biedt.

De olie zal na het seizoen van 2008 beschikbaar zijn voor voedselbedrijven om testen uit te voeren. Zo kunnen klanten van de voedselindustrie onafhankelijke testen met sojaboonolie met een hoog oliegehalte uitvoeren voordat commerciële hoeveelheden verkrijgbaar zijn na de oogst van sojabonen in 2009.

De sojaboonolie met een hoog oliegehalte die wordt gemaakt uit Pioneer(R) sojaboonvariëteiten wordt op de markt gebracht onder de naam TREUS(R) High Oleic Soybean Oil. De merknaam TREUS(TM) vertegenwoordigt de groep sojaboonproducten die een leiderspositie in de industrie innemen en die zijn ontwikkeld als onderdeel van de Bunge DuPont Biotechalliantie. De commerciële introductie van de sojaboonolie met een hoog oliegehalte in 2009 in de VS ligt op schema, maar is afhankelijk van goedkeuring door regulerende instanties.

De Bunge DuPont Biotechalliantie is opgezet in 2003 voor de voortzetting van onderzoek en vermarkting van waardetoevoegende sojaboonproducten via onderzoek door Pioneer en vermarkting door Bunge North America.

Bunge North America, de Noord-Amerikaanse bedrijfsarm van Bunge Limited (NYSE: BG), is een verticaal geïntegreerde onderneming voor voeding en voedselingrediënten, die onbewerkte en bewerkte landbouwproducten en speciale voedselingrediënten levert aan een breed scala van klanten in de vee-, pluimvee-, voedselverwerkings-, voedingsservice- en bakkerij-industrie. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in St. Louis, Missouri. Bunge North America en haar dochterondernemingen beschikken over graansilo’s, fabrieken voor de verwerking van oliezaad, raffinaderijen voor eetbare olie en verpakkingsfaciliteiten, en graanmalerijen in de VS, Canada en Mexico.

Pioneer Hi-Bred, een bedrijfsonderdeel van DuPont, is ’s werelds meest toonaangevende bron voor op-maat-gemaakte oplossingen voor boeren, veehouders en graan- en oliezaadverwerkingsbedrijven. Het hoofdkantoor van Pioneer is gevestigd in Des Moines, Iowa. Het bedrijf biedt toegang tot geavanceerde plantengenetica in bijna 70 landen.

DuPont is een wetenschapsbedrijf. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te creëren die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in ruim zeventig landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw en voedingsmiddelen, bouw en constructie, communicatie en transport.