ordrecht, 4 april 2008

Belangrijke speler in kunststoffen betreedt terrein van cosmetica

Voor het eerst toont DuPont haar gevarieerde en snel groeiende aanbod van producten voor cosmetica op In-Cosmetics Amsterdam 2008 (15 tot en met 17 april). DuPont is al een belangrijke speler op het terrein van cosmeticaverpakkingen. Tijdens In-Cosmetics laat het bedrijf ook innovatieve grondstoffen voor cosmetica en persoonlijke verzorgingsproducten zien. Zo is Zemea™, een product van DuPont Tate & Lyle BioProducts, een duurzaam alternatief voor de veel gebruikte glycolen op aardoliebasis. Gotalene® poeders van DuPont Polymer Powders worden gemaakt op basis van polyethyleen en zijn zeer geschikt voor onder meer scrubcrèmes. Glypure®, een product van DuPont Chemical Solutions Enterprise, verbetert het uiterlijk van een door de zon beschadigde huid en gaat veroudering van de huid tegen.

Zemea™: innovatie in duurzaamheid

DuPont Tate & Lyle BioProducts maakt Zemea™ propaandiol uit duurzame grondstoffen. Zemea™ veroorzaakt geen allergieën en is een duurzaam alternatief voor glycolen op basis van aardolie die veel worden gebruikt voor cosmetische producten, variërend van haarverzorging en deodorants tot huidverzorging. Behalve dat Zemea™ wordt gemaakt uit duurzame bronnen, ruikt het nauwelijks, is het zeer zuiver en veroorzaakt het geen huidirritatie. Daarom is het een aantrekkelijk ingrediënt voor cosmetica. Bovendien lost Zemea™ makkelijk op en kan het dienen als conserveringsmiddel, waardoor de totale hoeveelheid op aardolie gebaseerde ingrediënten van een product verminderd kan worden.

Introductie Gotale® 300 serie micropoeders voor soft-focus en olie-absorptie, naast een breed scala aan scrubproducten

DuPont Polymer Powders laat een grote variëteit aan Gotalene® poeders zien op basis van polyethyleen. Gotalene® is verkrijgbaar in allerlei kleuren en deeltjesgroottes, variërend van gemiddeld 615 micron tot 12 micron. Bovendien wordt een nieuwe reeks producten, de Gotalene® 300 serie, officieel op In-Cosmetics 2008 geïntroduceerd en gepresenteerd in de Innovation Zone. Deze fijnpoeders voegen vele unieke eigenschappen toe aan make-up en foundation, zodat ze zorgen voor een mat effect waardoor kleine ongerechtigheden op de huid veel minder zichtbaar zijn.

Afhankelijk van de vereisten worden grovere types vaak gebruikt voor scrubcrèmes en -gels, terwijl de fijnere deeltjes meer geschikt zijn voor make-up en foundation die het verouderingsproces tegengaan. Gotalene® is CTFA/ INCI geregistreerd en goedgekeurd voor gebruik in cosmetica in Europa, de VS en Japan.

Glypure® met zeer zuiver glycolzuur voor verjonging van huid, haar en nagels

DuPont Chemical Solutions Enterprise biedt DuPont™ Glypure® aan, een zeer zuiver glycolzuur. Producten met Glypure® verbeteren het uiterlijk van een door de zon beschadigde huid en gaan de tekenen van veroudering van de huid tegen. Zeer zuiver glycolzuur – dat veel consumenten kennen – is een van de meest populaire functionele ingrediënten van anti-verouderingsproducten. Klinische gegevens bevestigen de werkzaamheid ervan in scrub- en peelingproducten. Glypure® is ook een bestanddeel van verschillende soorten crèmes, serums, lotions, vochtinbrengende crèmes, reinigingscrèmes en toners die bedoeld zijn om het verouderingsproces tegen te gaan. Glypure® L wordt ook toegepast als ingrediënt van geneesmiddelen (die vrij verkrijgbaar zijn of op recept), zoals voor de behandeling van acne, producten die de huid lichter maken en zonnebrandcrèmes. Bovendien helpt het de conditie van nagels en haar te verbeteren.

Er kan alleen aanspraak worden gemaakt op uitspraken over de anti-verouderingseffecten op huid, haar en nagels wanneer Glypure® L met glycolzuur wordt toegepast. Door wereldwijde licentieovereenkomsten met NeoStrata mogen DuPont klanten uitspraken doen die overeenstemmen met NeoStrata patenten. Glypure® voldoet aan de vereisten van de EU-richtlijn met betrekking tot cosmeticaproducten (richtlijn 76/768/EEG). Glypure® is verkrijgbaar met een zuiverheid van 70% en 99%, waardoor aan de meest veeleisende kwaliteitsnormen kan worden voldaan.

DuPont is op In-Cosmetics 2008 door bovengenoemde bedrijfsonderdelen vertegenwoordigd in standnummer J208, vlakbij het Innovations Theatre.

DuPont is een wetenschapsbedrijf. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te creëren die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in ruim zeventig landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw en voedingsmiddelen, elektronica, communicatie, veiligheid, bouw en constructie, transport en persoonlijke verzorging.