Dordrecht, 22 april 2008

WINSTGROEI DUPONT MEER DAN 20 PROCENT IN EERSTE KWARTAAL 2008

De geconsolideerde netto-omzet van DuPont steeg in het eerste kwartaal met 9 procent naar $ 8,6 miljard. De omzet buiten de Verenigde Staten vertegenwoordigde 62 procent van de totale omzet en steeg met 16 procent, terwijl de omzet in de VS gelijk was aan die van vorig jaar. De nettowinst over het eerste kwartaal 2008 bedroeg $ 1.191 miljoen, of $ 1,31 per aandeel. De nettowinst over het eerste kwartaal 2007 was $ 945 miljoen, of $ 1,01 per aandeel, inclusief een kostenpost van $ 52 miljoen, of $ 0,06 per aandeel, voor speciale posten. De vaste kosten als een percentage van de omzet daalden naar 35,9 procent ten opzichte van 37,7 procent vorig jaar.

De bedrijfswinst vóór belastingen (PTOI) van de bedrijfssegmenten over het eerste kwartaal 2008 was $ 1.851 miljoen vergeleken met $ 1.579 miljoen in het eerste kwartaal 2007. Exclusief een kostenpost voor speciale posten van vorig jaar, steeg de PTOI van de bedrijfssegmenten met 13 procent.

DuPont bevestigde vandaag opnieuw haar winstverwachting voor het hele jaar 2008 van tussen de $ 3,40 en $ 3,55 per aandeel en haar verwachting van een winstgroei over de eerste zes maanden van 2008 van ongeveer 10 procent, exclusief speciale posten. Het bedrijf zei ook dat het nog steeds verwacht dat de winst over het tweede kwartaal ongeveer $ 1,05 per aandeel zal zijn. Voor de rest van 2008 verwacht het bedrijf dat de zwakkere vraag in Amerikaanse markten, inclusief de bouw- en auto-industrie, zal worden gecompenseerd door groei in de landbouwmarkt en andere markten buiten de Verenigde Staten.

Hoogtepunten

1. De winst per aandeel over het eerste kwartaal 2008 was $ 1,31 vergeleken met $ 1,01 vorig jaar. Exclusief een kostenpost voor speciale posten van vorig jaar, steeg de winst per aandeel met 22 procent.
  2. De omzet steeg met 9 procent naar $ 8,6 miljard door hogere lokale verkoopprijzen (6 procent) en valutavoordelen (5 procent), gedeeltelijk teniet gedaan door een lager volume (1 procent) en een nettovermindering van 1 procent hoofdzakelijk veroorzaakt door de afsplitsing van een chemisch bedrijfsonderdeel. Hogere lokale verkoopprijzen compenseerden de hogere grondstofkosten ruimschoots.
  3. De omzet in Agriculture & Nutrition steeg met 18 procent en de winst met 21 procent door de grote vraag naar de landbouwproducten van het bedrijf.
  4. De omzet in opkomende markten steeg met 25 procent, met als koplopers Brazilië, China, India en Oost-Europa.
  5. De lagere vraag in de VS naar de producten van het bedrijf die worden verkocht aan de bouw- en auto-industrie hadden een matigend effect op de resultaten van de bedrijfsonderdelen Safety & Protection en Coatings & Color Technologies.
  6. De bedrijfswinst vóór belastingen (PTOI) van de bedrijfssegmenten steeg naar $ 1,9 miljard. Exclusief speciale posten steeg de PTOI van de bedrijfssegmenten met 1 percentagepunt naar 21 procent.

“We zijn het jaar goed begonnen,” zei Charles O. Holliday, Jr., voorzitter en CEO van DuPont. “Onze investeringen in landbouw en opkomende markten hebben ons in staat gesteld optimaal te profiteren van de sterke groei op die terreinen. In combinatie met kostenproductiviteitsverbeteringen konden de hogere grondstofkosten en de zwakte op bepaalde Amerikaanse markten zodoende ruimschoots worden gecompenseerd. We blijven werken aan een snellere omzetgroei met op de wetenschap gebaseerde, waardetoevoegende producten en een hogere productiviteit.”

“Ondanks de gevolgen van de verminderde vraag in bepaalde Amerikaanse markten, is dit kwartaal een goede eerste stap in het bereiken van onze versnelde groeidoelstellingen,” zei Holliday. “We nemen de juiste maatregelen in aantrekkelijke markten om

zoveel mogelijk waarde voor onze aandeelhouders te creëren.”