Dordrecht, 5 mei 2008

Duurzame fles valt in de prijzen dankzij Surlyn® van DuPont Dordrecht

Bij de uitreiking van de 20e DuPont Awards voor verpakkingsinnovatie is de AirlessMotion, gemaakt van DuPont™ Surlyn® afkomstig van DuPont in Dordrecht, als één van de winnaars uit de bus gekomen. De AirlessMotion is een kunststoffles met binnenzak die is ontwikkeld door het Duitse verpakkingsbedrijf Gaplast GmbH uit Duitsland. Gaplast gebruikt bij de productie van deze fles 50 procent minder energie vergeleken met de productie van traditionele kunststof flessen en kan de fles in één stap produceren in plaats van in vier stappen. Ook afvalverwerking is eenvoudiger omdat fles en binnenzak van dezelfde kunststof zijn gemaakt.

Duurzame verpakkingen zijn een belangrijk en groeiend aandachtsgebied voor DuPont. Zowel bedrijven die werken met verpakte goederen als consumenten hechten veel belang aan duurzaamheid. DuPont levert verpakkingsmaterialen die de invloed op het milieu op verschillende manieren verminderen, zoals materialen uit duurzame bronnen. Daardoor wordt recycling mogelijk en wordt de hoeveelheid verpakkingsmateriaal verminderd of zelfs helemaal geëlimineerd. Duurzame verpakkingsmaterialen passen bij DuPont’s streven de milieuafdruk te verminderen in de waardeketens waar het bedrijf een onderdeel van is.”

Onderzoek toont aan dat meer dan 60 procent van de bedrijven die consumentenartikelen leveren, verwachten dat zij in het komende jaar hun verpakkingen zullen aanpassen om ze duurzamer te maken. Zeven van de tien Amerikanen zegt meer te willen betalen voor producten die uit duurzame bronnen worden gemaakt. Daarom lag de focus van DuPont’s 20e Awards programma op het erkennen van prestaties die de duurzaamheid van producten en processen verbeteren. Een internationale jury van deskundigen koos de winnaars op basis van factoren zoals verantwoord inkopen, effectieve recycling en optimaal energiegebruik.

Dat de focus van DuPont’s reeds lang bestaande Packaging Awards nu verlegd is naar duurzaamheid, weerspiegelt volgens Anne Johnson, directeur van de Amerikaanse Sustainable Packaging Coalition, DuPont’s leidende positie – die het bedrijf al 20 jaar inneemt – wat betreft het ondersteunen van verpakkingsinnovatie.

Andere verpakkingsinnovaties die werden bekroond betreffen:

-- Het vervangen van traditionele verpakkingen voor banketbakkersproducten met een biologisch afbreekbaar ingrediënt dat is gemaakt uit hernieuwbare bronnen (Marks & Spencer Swiss Chocolate Asssortiment).

-- Een nieuwe composteerbare, biologisch afbreekbare verpakking die de natuurlijke uitstraling van een product benadrukt en die bijdraagt aan een effectieve recycling (Jordan Cereals, Alcan Packaging).

-- Een nieuwe verpakking voor vers fruit en verse groenten, waarbij alleen maar gebruik wordt gemaakt van hernieuwbare en biologisch afbreekbare materialen in het kader van verantwoord inkopen, schone productie en effectieve recycling (EarthCycle™ Natureflex™ organische kiwiverpakking).

-- Een nieuw ontwerp voor een bekende voedselverpakking met als resultaat een gewichtsvermindering van bijna 20 procent, verbeterde transportefficiëntie en energiebesparing, met behoud van de merknaamsbekendheid (Kraft Salad Dressings).

-- Voedselverspilling verminderen met een nieuwe benadering voor verpakkingen van lang houdbare voedingsmiddelen voor eenmalig gebruik (AMPET® Single Serve Danish Seafood).

-- Voordelen voor de samenleving door middel van een energiebesparend alternatief voor bottelingsystemen die de beschikbaarheid van schoon drinkwater verbeteren (Water Bag-in-Box).

De DuPont Awards voor Packaging Innovation is het langst bestaande, wereldwijde beloningsprogramma in onze industrietak met een onafhankelijke jury voor het erkennen van verpakkingsmaterialen, processen, technologie en service-innovatie. De focus van de 20e DuPont Awards ligt speciaal op de erkenning van innovaties die een doorbraak betekenen op het gebied van duurzaamheid.

DuPont – één van de eerste bedrijven die, bijna 18 jaar geleden, milieudoelstellingen publiekelijk bekend maakte – heeft haar inzet voor duurzaamheid verbreed met marktgedreven doelstellingen voor zowel de omzet als R&D-investeringen. De doelstellingen zijn direct gekoppeld aan zakelijke groei en specifiek aan de ontwikkeling van veiligere en milieuvriendelijkere nieuwe producten voor belangrijke wereldmarkten, inclusief verpakkingen.