Dordrecht, 8 mei 2008

DuPont opent nieuwe onderzoeks- en ontwikkelingsfaciliteiten en productiefaciliteiten voor groeiende zonne-energiemark

DuPont start de bouw van een onderzoekscentrum in Hong Kong en een fabriek in Shenzhen (China) om te kunnen voldoen aan de snelgroeiende vraag uit de zonne-energie-industrie. Met investeringen in materialen, technologieontwikkeling en productie wil DuPont versneld oplossingen bieden die de levensduur en efficiëntie van zonnecellen verbeteren. Ook wil het bedrijf beschikken over voldoende productiecapaciteit om aan de snel stijgende wereldwijde vraag te kunnen voldoen. DuPont verwacht de komende jaren een groei in de markt van zonnecellen van ruim 30 procent per jaar. Het bedrijf heeft flink geïnvesteerd in productontwikkeling en capaciteitsuitbreidingen om te kunnen voldoen aan de vraag.

Versnelling van het proces voor levering van nieuwe materialen is cruciaal voor DuPont, dat reeds lang een toonaangevende leverancier is van materialen die hoofdzakelijk worden afgezet op de kristallijn silicium (c-Si) cellen en module markten. Met de uitbreidingen in Hong Kong en Shenzhen komt een nieuw aanbod beschikbaar voor de amorf silicium (a-Si) dunne film markt.

Dunne film technologie is zeer geschikt voor grootschalige stroomvoorzieningstoepassingen zoals “zonneboerderijen” en industriële installaties. De vraag naar dunne film zal naar verwachting ongeveer tweemaal zo snel stijgen als de vraag naar c-Si en DuPont verwacht dat deze stijging zal leiden tot een grotere afname van zowel nieuwe als bestaande producten die worden gebruikt door de dunne film industrie. Die producten zijn onder andere DuPont(TM) Butacite(R) PV folie op basis van polyvinylbutyral (PVB), DuPont(TM) SentryGlas(R) PV folie op basis van ionomeer en DuPont(TM) Elvax(R) ethyleenvinylacetaat (EVA) die worden aangeboden als inkapselingsmaterialen voor dunne film modules.

Nog meer omvangrijke investeringen zijn gepland voor zowel de a-Si als de c-Si markt, inclusief extra capaciteitsuitbreidingen voor DuPont(TM) Tedlar(R) folie en Solamet(R) metallisatiepasta voor dikke film.

De belangrijkste factor voor aanhoudende snelle groei is het bereiken van jaarlijkse kostenbesparingen bij bestaande fotovoltaïsche systemen. Daarom blijft DuPont investeren in producten waarmee het kan voorzien in de behoeften van de zonne-energie-markt.