Wilmington Delaware (VS) en Kopenhagen Denemarken, 14 mei 2008

DuPont en Genencor richten toonaangevende onderneming op voor cellulose-ethanol

DuPont en Genencor, een onderdeel van Danisco A/S, maakten vandaag een overeenkomst bekend voor de oprichting van DuPont Danisco Cellulosic Ethanol LLC, een 50/50 wereldwijde joint venture voor de ontwikkeling en vermarkting van de toonaangevende, goedkope technologieoplossing voor de productie van cellulose-ethanol – een nieuwe generatie biobrandstof die wordt gemaakt van non-food grondstoffen – om de wereldwijde marktopportuniteiten ter waarde van $ 75 miljard te benutten. De plannen van de partners omvatten in eerste instantie een investering van US$ 140 miljoen verspreid over drie jaar, waarbij de nadruk aanvankelijk zal liggen op maïsstro en suikerrietbagasse. Later zal ook gebruik worden gemaakt van andere lignocellulose grondstoffen, waaronder tarwestro, verschillende energiegewassen en andere biomassabronnen.

“Nu de prijzen voor voedsel en gas met dubbele cijfers stijgen, zijn duurzame biobrandstoftechnologieën onontkoombaar. Deze joint venture pakt deze kwestie voortvarend aan,” zei Charles O. Holliday, Jr., voorzitter en CEO van DuPont. “Door de sterke punten en deskundigheid van onze bedrijven te integreren in deze nieuwe joint venture, vergroten we de mogelijkheden aanzienlijk om de productie van cellulose-ethanol uit verschillende non-food bronnen overal ter wereld een economische realiteit te maken.”

“Door het combineren van de kwaliteiten van DuPont en Danisco – die van wereldklasse zijn – kan onze joint venture de technologiestandaard voor de productie van cellulose-ethanol bieden,” zei Tom Knutzen, CEO van Danisco. “Deze joint venture wordt een krachtbron voor ontdekkingen, ontwikkeling en techniek. Het betekent een groot stap vooruit voor Danisco’s nieuwe strategische doel om de drijvende kracht te worden op het terrein van industriële biotechnologie.”
Met behulp van de wetenschappers en de technologieën van beide bedrijven zal DuPont Danisco Cellulosic Ethanol LLC zich inspannen voor een versnelde integratie van de unieke celluloseverwerkingstechnieken van beide bedrijven voor de kosteneffectieve productie van ethanol uit non-food bronnen. De moedermaatschappijen zullen licentie verlenen voor hun gezamenlijke, huidige intellectueel eigendom en patenten met betrekking tot cellulose-ethanol. Het doel is de efficiëntie te maximaliseren en de totale systeemkosten te reduceren voor het produceren van een liter ethanol uit cellulosematerialen door het optimaliseren van de processtappen in de vorm van een enkelvoudige, geïntegreerde technologieoplossing.

In de Verenigde States zal de joint venture de ontwikkeling versnellen van een geoptimaliseerd technologiepakket voor maïskolven door de integratie van de bedrijfseigen voorbewerkings- en ethanoltechnologieën van DuPont met de innovatieve enzymtechnologie van Genencor, terwijl DuPont onderzoek blijft doen naar het verzamelen en opslaan van cellulosegrondstoffen. De wereldwijde joint venture verwacht dat de eerste proeffabriek in 2009 in de Verenigde Staten operationeel zal zijn en de eerste proeffabriek voor productie op commerciële schaal binnen de komende drie jaar. Het hoofdkantoor van de joint venture zal in de VS komen en worden opgericht na de vereiste goedkeuring van de overheidsinstanties.

De joint venture zal haar technologiepakket in licentie geven aan ethanolproducenten voor gebruik in de Verenigde Staten en in andere delen van de wereld, alsmede via de oprichting van regionale cellulose-ethanolfabrieken. De regionale ethanolfabrieken zullen investeren in aandelenbelangen met strategische partners, waaronder ethanolproducenten en energiebedrijven, om de snelle toepassing van de cellulose-ethanoltechnologie van de joint venture op commerciële schaal mogelijk te maken. Het technologiepakket van de joint venture kan zowel worden gebruikt als toevoeging aan een bestaande ethanolfabriek – als uitbreiding van de capaciteit voor het verwerken van cellulosegrondstoffen – of als basis voor het ontwerp van een op zichzelf staande cellulose-ethanolfabriek. De joint venture verwacht dat tegen 2012 de productie van commerciële hoeveelheden cellulose-ethanol mogelijk zal zijn.

De integratie van de individuele technologieplatformen van de partners betekent een combinatie van:

1.) Een gedifferentieerd voorbewerkingsproces dat is ontwikkeld door DuPont in samenwerking met het National Renewable Energy Laboratory (NREL) van het Amerikaanse ministerie van energie, wat een beperking van de investeringskosten mogelijk maakt;

2.) Enzymtechnologieën en productieplatforms die hoge conversiesnelheden van biomassa naar suikers mogelijk maken en die zijn ontwikkeld door Genencor, een toonaangevende leider op het gebied van het ontdekken, optimaliseren en produceren van enzymen voor celluloseconversie;

3.) Een bedrijfseigen ethanoltechnologie, ook ontwikkeld door het DuPont-NREL samenwerkingsverband, op basis van Zymomonas mobilis. Met deze ethanoltechnologie kunnen suikers uit grondstoffen omgezet worden grote hoeveelheden ethanol met minder bijproducten, en;

4.) De technische kwaliteiten van beide bedrijven op het gebied van procesintegratie en het ontwerpen van fabrieken.

Sinds 2000 steunt het Amerikaanse ministerie van energie de inspanningen van DuPont en Genencor met verschillende subsidies van ruim $ 60 miljoen voor de ontwikkelings- en voorbewerkingsprocessen, geavanceerde ethanol conversieorganismen en verbeterde enzymen.

DuPont en Genencor werken al langer succesvol samen. In 1995 gingen de bedrijven een samenwerkingsverband aan voor de ontwikkeling van de fermentatiebiokatalysator voor de productie van Bio-PDO™ propaandiol, één van de eerste industriële toepassingen van metabolische technologie op commerciële schaal met als doel het maken van een materiaal dat volledig wordt gemaakt van duurzame grondstoffen (in dit geval maïszetmeel). Dit product wordt gemaakt door DuPont Tate & Lyle Bio Products, LLC in Loudon, Tennessee in de VS. Het Amerikaanse Environmental Protection Agency kende DuPont en Genencor in 2003 de Presidential Green Chemistry Challenge Award toe. Vorig jaar mochten toonaangevende wetenschappers en ingenieurs van DuPont, Genencor en Tate & Lyle de 2007 Heroes of Chemistry Award van de American Chemical Society in ontvangst nemen.