Dordrecht, 10 juni 2008

Autokleuren: wit is nog steeds de eerste keus, maar blauw wint aan populariteit, volgens rapport van DuPont

Wit, zilver en zwart domineren nog steeds wereldwijd de automarkt maar de verschillende tinten blauw zijn aan een opmars bezig, zeggen toonaangevende ontwerpers uit de auto-industrie en een wereldwijd team van DuPont kleurontwerpers."We dachten ditmaal dat het interessant zou zijn om auto- en kleurontwerpers halverwege het jaar te vragen welke kleuren de voorkeur van autokopers genieten," zei Karen Surcina, color marketing and technology manager - DuPont Automotive Systems. In de afgelopen 55 jaar was het DuPont Global Automotive Color Popularity Report een eindejaarsweergave van de voorkeuren voor autokleuren. DuPont is een van de grootste leveranciers ter wereld van lakken en coatings aan autofabrikanten en de autoschadeherstelindustrie.

Lichte kleuren trend in Europa
Blauw is de belangrijkste chromatische kleur in Europa, met 12 procent van de markt, aldus Elke Dirks, DuPont color designer voor Europa. Chromatische kleuren zijn kleuren met een kleurschakering, in tegenstelling tot de pure kleuren wit, grijs en zwart. "Zwart, dat vorig jaar in Europa populairder was dan zilver, wordt hier als een trendy nieuwkomer gezien en zou in volume kunnen verdubbelen," zei Dirks. Ze voorspelt dat op de langere termijn Europese consumenten zullen vragen naar een kleurrijker en meer individueel kleurenpallet. Op dit moment, echter, worden voorkeuren zeer sterk beïnvloed door ecologische concepten, met meer vraag naar een lichte, pure en subtiele uitstraling.

Asia Pacific: donkerblauw metallic
Asia Pacific -- Emily Hung, DuPont color designer voor de regio Asia Pacific, zegt dat donkerblauw metallic populair is en speciaal voor die regio wordt verfijnd. De unieke kleur candy white en parelmoerglans zijn ook bijzonder populair – een bevestiging van de bevinding uit het wereldwijde onderzoek van DuPont in 2007 dat wit de plaats had ingenomen van zilver als populairste kleur in Azië en Noord-Amerika. Kopers van luxe auto’s in de regio Asia Pacific blijven de voorkeur geven aan zwart en metallic grijs terwijl champagne de voorkeur geniet boven lichtzilver voor middelgrote auto’s. "De zich snel ontwikkelende economieën in India en China maken een breed kleurenaanbod mogelijk om de aanschaf van compacte auto’s aantrekkelijk te maken voor jonge kopers," zei Hung.

Zuid-Amerika: groen uit de gratie
Zuid-Amerika -- Wolstano Marin, DuPont color designer voor Venezuela, Colombia en Ecuador, zegt dat de achromatische kleuren (wit, zilver, grijs en zwart) de voorkeur van de consumenten genieten in dat gedeelte van Latijns-Amerika. Hoewel groen jarenlang bovenaan stond bij de chromatische kleuren, "lijkt blauw nu de meest populaire kleur in die groep te zijn," zei hij. Persoonlijke voorkeur, mode en doorverkoopwaarde lijken de grootste rol te spelen bij de kleurkeuze voor een auto in deze regio.

Noord-Amerika: blauw heeft voorkeur
Ook hier geniet blauw de voorkeur, zegt Nancy Lockhart, DuPont color designer voor Noord-Amerika. Zij signaleert een voorkeur voor lichtblauw met een roodachtig accent, een weerspiegeling van een schone, frisse trend. Medium en donkere tinten blauw lijken eerder groenachtig, wat een modern gevoel oproept. Kopers kiezen voor witte tri-coats, zoals parelmoertinten, als ze een luxueuze maar toch bescheiden uitstraling willen. Oranje en goud zijn ook belangrijk en de belangstelling voor roodachtig goud groeit, zei ze."Hoewel de huidige economische omstandigheden in Noord-Amerika geen gevolgen hebben voor de keuze voor autokleuren, worden mensen duidelijk beïnvloed door de ‘groene’ ontwikkeling, waarbij natuurlijke versies van uitgesproken kleuren de overhand hebben," zei Lockhart. "Koper, bijvoorbeeld, lijkt de plaats in te nemen van de meer opvallende gouden afwerklagen en koningsblauw moet plaats maken voor lichtere, schonere en meer waterachtige blauwtinten. Zelfs wit zal veranderen, waarbij ultrawit en geelachtig wit het veld moeten ruimen voor meer heldere tinten."
"Wit lijkt de meest prominente kleur op de weg te zijn én in de gedachten van iedereen die betrokken is bij auto-ontwerpen," zei Mollie Engel, senior color designer voor Kia Design Center America. "Het is de nieuwe luxueuze kleur en bovendien ecologisch. Hoe lichter de kleuren die we gebruiken, hoe minder warmte van de zon wordt opgeslagen en dat betekent dat het minder benzine kost om onze auto’s te koelen."
Door de economische onzekerheid in Noord-Amerika lijken mensen terug te vallen op basiskleuren zoals wit en rood, volgens Engel, "maar er zijn nieuwe tinten van deze veelvoorkomende kleuren." Hoewel Engel denkt dat autokopers niet voor blauw zullen gaan kiezen, ziet ze wel een groeiende belangstelling voor olijfgroen en ook voor aardetinten, zoals donkergrijs, brons en donkerbruin als "onderdeel van dit nieuwe, klassiek-moderne kleurenpalet."

Verwachtingen van autofabrikanten
Christopher Webb, General Motors lead color and trend designer, interior and exterior, zegt dat klanten weer waarde aan kleur hechten en dat bruin, oranje en blauw goed verkopen. Webb verzamelt uit de eerste hand informatie over kleurvoorkeuren bij consumenten, door te praten met autoliefhebbers op beurzen in heel Amerika. Hij heeft voor GM ook verschillende blogs over kleur bijgehouden. GM neemt de reacties van consumenten serieus. Een aantal jaar geleden hield Webb een opiniepeiling onder leden van de Corvette Car Club om erachter te komen in welke kleur zij hun auto het liefst uitgevoerd zagen. Hun verzoek voor oranje kwam op het moment dat zich een "oranje trend" ontwikkelde op andere terreinen van productontwerp. Het resultaat was een kleur die "Atomic Orange" werd genoemd en die was ontwikkeld in samenwerking met DuPont.

"Blauw zal een belangrijke plaats in de markt blijven innemen, terwijl er sprake zal zijn van een groeiende trend in natuurlijke en authentieke kleuren," zei Jim Parker, senior manager, color and trim design, Chrysler LLC. "De 2009 Dodge Ram zal worden aangeboden in verschillende kleuren, zoals Deep Water Blue Pearl en Austin Tan Pearl, waarmee het bijzondere, stoere ontwerp wordt benadrukt en wat een weerspiegeling is van deze kleurentrends." Hoewel hij nog niet heeft gemerkt dat de kleurkeuze van consumenten wordt beïnvloed door economisch gerelateerde trends, lijkt het koopgedrag van consumenten tijdens een economische teruggang gebaseerd te zijn op meer conservatieve keuzes. Ongeacht de economische omstandigheden, zegt Parker, blijven Chrysler®, Dodge® en Jeep® een breed scala aan kleuren aanbieden waarmee consumenten hun eigen persoonlijkheid tot uitdrukking kunnen brengen.

Aftermarket kleurkeuzes
Aftermarket kleurkeuzes, zoals voor zelf verfraaide of gerestaureerde auto’s, zijn ook zeer individualistisch, maar niet vergelijkbaar met de kleurentrends die worden gesignaleerd in de markt voor nieuwe auto’s, aldus Janine Little, marketing manager voor de DuPont™ Hot Hues™ lijn van autoreparatielakken. "Economische omstandigheden lijken geen grote invloed te hebben op liefhebbers van auto’s die opgeknapt moeten worden," zei Little. "Sommige mensen sparen geld om hun droomvakantie te verwezenlijken – autoliefhebbers sparen om hun droomauto te kunnen bouwen."
Sommige kleuren zijn duurder dan andere vanwege de pigmenten die nodig zijn om de juiste kleur te maken – vooral rood- en zilvertinten, zei Little. "Maar voor deze liefhebbers is het uitgeven van meer geld voor de perfecte kleur een opoffering die de moeite waard is. Ze zijn ook bereid te betalen voor de nieuwste coatingtechnologieën, zoals speciale metallic tinten en ‘candy’ kleuren om zich met hun auto van anderen te kunnen onderscheiden en hun persoonlijkheid tot uitdrukking te brengen."

Het 2007 DuPont Global Color Popularity Report, dat in december is uitgekomen, publiceerde gegevens over kleuren in verschillende autosegmenten en ook per geografische regio, het enige rapport in zijn soort dat dit doet. Het rapport is de gezaghebbende standaard in de industrie voor het analyseren en voorspellen van kleurentrends voor auto’s op grond van keuzes die de consument maakt. Het jaarlijkse DuPont onderzoek is een benchmark voor de auto-industrie. Het heeft niet alleen invloed op de autobranche, maar ook op andere industrieën, zoals woninginrichting, consumentenelektronica en mode. Het 2008 DuPont Global Color Popularity Report zal later dit jaar uitkomen.

"De gegevens die vandaag bekend zijn gemaakt, zijn anekdotisch en daarom is het niet vanzelfsprekend dat ze een wereldwijde verandering in kleurkeuze aangeven," zei Surcina. "Dus het blijft de vraag of blauw een wijdverspreide chromatische invloed zal krijgen. Die vraag zal worden beantwoord in onze toekomstige jaarlijkse Color Popularity Reports."

Naast lakken en coatings ondersteunt DuPont de wereldwijde auto- en transportindustrie met een breed scala aan producten, waaronder elastomeren voor slangen, gordels en andere onderdelen, technische kunststoffen voor spuitgegoten onderdelen, elektronische producten voor microcircuits en flexibele en gedrukte bedradingsplaten en allerlei verschillende polyesterfolies. Het DuPont aanbod omvat ook gelamineerd glas, brandstofcelonderdelen, koelmiddelen en thermische beschermingsmaterialen. DuPont werkt hard aan de introductie van duurzame biomaterialen en -brandstoffen die de afhankelijkheid van aardolie verminderen, het gewicht van voertuigen reduceren en de brandstofefficiëntie verbeteren.

DuPont is een wetenschapsbedrijf. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te creëren die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in ruim zeventig landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw en voedingsmiddelen, bouw en constructie, communicatie en transport.