Dordrecht, 16 juni 2008

DuPont introduceert Kevlar® XP™ met grotere kogelwerende kracht

Kogels tegenhouden en zorgen voor minder letsel: dat doet het nieuwe DuPont™ Kevlar® XP™ dat DuPont vandaag introduceert. Testen, uitgevoerd door zowel DuPont als onafhankelijke derden, tonen aan dat Kevlar® XP™ kogels tegenhoudt in de eerste drie lagen van een vest dat in totaal uit 11 lagen bestaat. De overige lagen Kevlar® XP™ absorberen de energie van de kogel, waardoor de drager minder letsel oploopt.

DuPont™ Kevlar® XP™ is een nieuwe gepatenteerde technologie die in de vorm van comfortabelere kleding bescherming biedt tegen kogels en verwondingen. Volgens DuPont zijn er bij andere commercieel verkrijgbare lichtgewicht technologieën aanzienlijk meer lagen nodig om een kogel te stoppen.

Kevlar® XP™ zal in eerste instantie worden gebruikt voor lichaamsbescherming, maar DuPont werkt al aan de ontwikkeling van andere ballistische toepassingen, evenals producten voor andere industrieën.

Kevlar® XP™ vermindert de kans op letsel met 15 procent en de vesten – die bescherming bieden tegen een .44 magnum kogel, wat volgens het Amerikaanse National Institute of Justice (NIJ) de grootste bedreiging is (level IIIA) – zijn ten minste 10 procent lichter. Bovendien zijn de Kevlar® XP™ lagen zeer slijtvast.

Kevlar® XP™ is bestemd voor de groeiende wereldwijde markt voor ballistische bescherming – een markt die volgens DuPont met ruim 10 procent per jaar zal groeien en waarin DuPont™ Kevlar® zich al ruim 35 jaar heeft bewezen.

DuPont investeert tot 2010 500 miljoen dollar extra in productie-uitbreiding om te voldoen aan de groeiende vraag naar Kevlar® vezels – de vijfde grote investering van het bedrijf in de afgelopen zeven jaar.

DuPont biedt veel bekende merkproducten die bescherming bieden tegen ballistische, thermische, chemische, biologische en mechanische gevaren. Producten als DuPont™ Kevlar®, Nomex®, Tyvek® en Tychem® beschermen al ruim 40 jaar mensen waar ook ter wereld.

DuPont™ Kevlar® XP™ is een onderdeel van de persoonlijke beschermingsportfolio van DuPont Advanced Fiber Systems, een bedrijfsonderdeel van het DuPont Safety & Protection segment. Andere bedrijfsonderdelen van dit segment zijn DuPont Building Innovations, DuPont Nonwovens, DuPont Chemical Solutions Enterprise en DuPont Safety Resources. Dit bedrijfssegment biedt innovatieve producten en diensten die mensen, gebouwen, kritische processen en het milieu beschermen. In 2007 bedroeg de omzet van het segment $5,6 miljard.

DuPont is een wetenschapsbedrijf. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te creëren die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in ruim zeventig landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw en voedingsmiddelen, bouw en constructie, communicatie en transport.