Dordrecht, 15 juli 2008

Vervanging koelmiddelen gaat zeer traag, veel bedrijven niet in staat deadline 2010 te halen

Acht jaar na de invoering van de wetgeving en amper 17 maanden voor het verbod ingaat, blijkt 65 procent van de koelinstallaties* nog altijd gebruik te maken van HCFK-gassen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van koelmiddelenfabrikant DuPont, in negen belangrijke EU-markten* voor koelmiddelen. DuPont produceert onder meer in Dordrecht een nieuwe generatie koelmiddelen die wel voldoet aan de eisen van de EU. Deze middelen worden vanuit Dordrecht over de hele wereld geëxporteerd.

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek is de vraag of de markt voldoende is voorbereid op het EU-verbod op nieuw geproduceerde** HCFK’s in januari 2010. Dit verbod is gebaseerd op EU-wetgeving uit 2000, een gevolg van het Montreal Protocol.

Het onderzoek werd uitgevoerd in de sectoren met de grootste gebruikers van koelmiddelen. De onderzochte bedrijven bleken verschillende typen koelinstallaties te gebruiken, met allemaal nog aanzienlijke hoeveelheden HCFK’s. In 61 procent van de vrieskamers en 57 procent van de chillers worden bijvoorbeeld nog HCFK’s gebruikt. Hoewel de respondenten in grote mate (90 procent) zeggen zich bewust te zijn van het op handen zijnde verbod, geven de grote hoeveelheden resterende HCFK’s het beeld dat men geen maatregelen neemt om aan de nieuwe wetgeving te voldoen. Van de bedrijven die nog geen stappen hebben ondernomen, zegt 17 procent namelijk dat ook niet van plan te zijn.

In de miljoenen koelinstallaties verspreid over de EU is nog zo’n 130.000 ton HCFK-gas in gebruik, hoofdzakelijk in de vorm van R22. De sector zou elke week tienduizenden installaties onder handen moeten nemen om het hele park tegen 2010 te laten voldoen aan de nieuwe wetgeving. Bedrijven die afhankelijk zijn van koeling kunnen door dit uitstel of verzuim in de problemen komen. De grote hoeveelheden HCFK’s die nu nog in omloop zijn, betekenen ook een aanzienlijke druk voor de servicebedrijven, wanneer bedrijven opeens wel massaal actie zullen nemen vanwege de verandering in de wetgeving vanaf 2010. Bovendien wordt verwacht dat de producenten vanaf half  2009 hun productie van HCFK’s zullen terugschroeven. De combinatie van beide factoren dreigt voor capaciteitsproblemen te zorgen, met alle onkosten van dien voor de bedrijven die hun maatregelen blijven uitstellen.

Een aantal HCFK-gebruikers wil wachten tot in 2015 het verbod op gerecycleerde HCFK’s ingaat. Zij verwachten blijkbaar dat er voldoende gerecyclede R22 beschikbaar zal zijn. Vanwege de hoge kostprijs van die bewerking, wordt momenteel echter verwacht dat slechts 15 procent van de benodigde hoeveelheid beschikbaar zal zijn om de resterende HCFK-installaties in bedrijf te houden.

DuPont voert een informatiecampagne rond het EU-verbod op HCFK’s, om de gebruikers bewust te maken van het risico en van de beschikbare opties. DuPont heeft met de ISCEON® HFC-koelmiddelen een eigen oplossing ontwikkeld voor een kostenefficiënte aanpassing van installaties. Meer informatie over de campagne is te vinden op de website www.wakeup2phaseout.eu.

DuPont Fluorochemicals is een toonaangevende leverancier van koelmiddelen. De onderneming schakelt wetenschap en technologie, marktkennis en haar wereldwijde omvang in om duurzame materialen en oplossingen te leveren die het persoonlijke comfort, de voedselbewaring, de industriële verwerking en de ecologische voetafdruk verbeteren.

DuPont is een wetenschapsbedrijf. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te creëren die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in ruim zeventig landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw en voedingsmiddelen, bouw en constructie, communicatie en transport.
De DuPont-ovaal, DuPont™, The miracles of science™ en ISCEON® zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van E.I. du Pont de Nemours and Company of dochterondernemingen ervan.