Dordrecht, 22 juli 2008

Nettowinst DuPont stijgt in tweede kwartaal met 13 procent in vergelijking met 2007

Ondanks de snel stijgende grondstof- en energiekosten, behaalde DuPont een nettowinst over het tweede kwartaal 2008 van 1,078 miljard dollar, of 1,18 dollar per aandeel, een stijging van 13 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2007. de nettowinst bedroeg toen 972 miljoen dollar, of 1,04 dollar per aandeel.
Het bedrijf verhoogt de ondergrens van de winstverwachting over het hele jaar 2008, waardoor de marge werd verkleind naar 3,45 tot 3,55 dollar per aandeel. De vorige winstverwachting was 3,40 tot 3,55 dollar.
De geconsolideerde netto-omzet van DuPont steeg in het tweede kwartaal van 2008 met 12 procent naar 8,8 miljard dollar. De omzet buiten de Verenigde Staten steeg met 18 procent en vertegenwoordigde 60 procent van de wereldwijde omzet. De omzet in opkomende markten steeg met 23 procent. De omzet in West-Europa bedroeg in het tweede kwartaal 2,02 miljard dollar, in Nederland bedroeg de omzet in het tweede kwartaal 418,2 miljoen dollar.
Volgens CEO Chad Holiday Jr. realiseerde DuPont een sterke groei in de landbouw en in opkomende markten. “We presteren zeer goed onder moeilijke omstandigheden,” zei hij. “Door DuPont’s strategische transformatie in de afgelopen jaren kunnen we ons met succes aanpassen aan de nieuwe realiteit van aanzienlijk hogere grondstofkosten. Daarnaast blijft onze aandacht gericht op het realiseren van ons groeiplan voor 2010.”

Winst per aandeel

De stijging van de winst per aandeel met 13 procent is het resultaat van hogere locale prijzen, gunstige valuta-effecten en volumegroei buiten de Verenigde Staten. Deze stijging werd gedeeltelijk teniet gedaan door hogere grondstofkosten en hogere uitgaven voor groei-initiatieven en capaciteitsuitbreidingen.

Meer informatie over de resultaten per bedrijfsonderdeel is beschikbaar op de DuPont Investor Center website: www.dupont.com.

Vooruitzichten

Het bedrijf verhoogde de ondergrens van de winstverwachting over het hele jaar 2008, waardoor de marge werd verkleind naar 3,45 tot 3,55 dollar per aandeel. De vorige winstverwachting was 3,40 tot 3,55 dollar.  De winst per aandeel in de eerste helft van 2008 steeg aanzienlijk in vergelijking met vorig jaar, hoofdzakelijk als gevolg van sterke winstgroei in de landbouwsector, met name in de eerste zes maanden van het jaar. Het bedrijf verwacht dat de winst per aandeel in de tweede helft van 2008 iets lager zal zijn dan vorig jaar als gevolg van de hogere energie- en grondstofkosten, minder vraag in bepaalde ontwikkelde markten, lagere inkomsten uit de verkoop van activa en hogere belastingtarieven. De onderneming verwacht dat de winst per aandeel in de tweede helft van 2008 ongeveer evenredig verdeeld zal zijn over het derde en het vierde kwartaal.