Dordrecht, 2 september 2008

DuPont breidt productiecapaciteit van Tedlar® folies uit voor snelgroeiende zonne-energiemarkt

Dordrecht, 2 september 2008 - DuPont breidt de productiecapaciteit van haar hoogwaardige DuPont™ Tedlar® folies uit in verband met een stijgende vraag uit de zonne-energiemarkt. Waar de uitbreiding zal plaatsvinden en hoe groot die zal zijn, is nog onderwerp van studie. Een productielocatie in Europa wordt niet uitgesloten. De start-up staat gepland voor eind 2009. Na afronding van het project zal de huidige wereldwijde productiecapaciteit van Tedlar® naar verwachting meer dan zijn verdubbeld. Het gaat om de grootste investering in Tedlar® tot nu toe. Op dit moment produceert DuPont in Dordrecht al verschillende producten die ook in de zonne-energiemarkt worden gebruikt, waaronder Teflon® en Surlyn®.

Volgens DuPont neemt de zonne-energiemarkt de komende jaren met ruim 50 procent per jaar toe, wat zal leiden tot een grotere vraag naar bestaande en nieuwe materialen die goedkoper zijn. DuPont verwacht dat de verkoop van verschillende producten aan de zonne-energieindustrie in de komende vijf jaar meer dan één miljard dollar zal bedragen. Het Tedlar® project benadrukt het streven van DuPont naar duurzaamheid en naar het aanbieden van producten die schone en duurzame energie leveren voor mensen overal ter wereld. DuPont™ Tedlar® folies zijn al meer dan 25 jaar een essentieel onderdeel van de achterkant van zonnepanelen. Het materiaal wordt beschouwd als de industriële standaard omdat het weers- en vochtbestendig is en bestand tegen ultraviolette straling. Daardoor kunnen zonnepanelen lang meegaan. Tedlar® folies worden ook gebruikt voor belangrijke toepassingen in de luchtvaart, de bouwsector en voor grafische kunsten omdat het duurzaam en weersbestendig is. Tedlar® wordt gemaakt op DuPont's vestiging in Fayetteville (North Carolina) en in fabrieken in Louisville (Kentucky), Buffalo (New York) en Towanda (Pennsylvania).

Over DuPont

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie, vervoer en transport.

NOOT VOOR DE REDACTIE, NIET VOOR PUBLICATIE

Het DuPont ovaal, DuPont, The miracles of science en Tedlar® zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van DuPont of haar filialen.

Foto: Dwarsdoorsnede van een zonnecel

Bijschrift: Een dwarsdoorsnede van een zonnecel, waarvan verschillende onderdelen worden geleverd door DuPont. Bij elkaar vormen zij een kritische zonne-energietechnologie voor een industrie die de komende paar jaar met ruim 50 procent per jaar zal groeien.

Foto: Aanbod voor zonnecellen

Bijschrift: DuPont heeft het grootste productaanbod voor de zonne-energieindustrie, die de komende paar jaar met ruim 50 procent per jaar zal groeien.