Dordrecht, 19 oktober 2008

DuPont overhandigt telescoopkijker aan IVN Dordrecht

Van Kempen, Senior Process Engineer bij Delrin® Chemical fabriek van DuPont Dordrecht, is één van de drie winnaars van de European Sustainable Growth Excellence Award. In 2006 begon hij met zijn team aan een procesverandering bij de Delrin® fabriek waardoor op jaarbasis 3.000 ton CO2 en 25.000 m³ drinkwater (genoeg voor 600 mensen op jaarbasis) wordt bespaard.

Bij de prijs die hij met zijn project won hoort een bedrag van 3.000 dollar dat hij mocht schenken aan een goed doel. Dat werd IVN Dordrecht. Deze organisatie heeft het bedrag besteed aan een speciale telescoopkijker waarmee ondermeer vogels waargenomen en gefotografeerd kunnen worden.

Het IVN is een (landelijk georganiseerde) vereniging voor natuur- en milieu-educatie. Door voorlichting- en educatie-activiteiten aan een zo breed mogelijk publiek willen IVN-ers vooral belangstelling wekken voor en enige kennis overbrengen van de ons omringende natuur en voor ons milieu. De IVN-afdeling Dordrecht verzorgt onder meer maandelijks kleuter- en kinderactiviteiten in Dordrecht en Zwijndrecht, wekelijks (gratis) publieksexcursies naar parken en natuurgebieden op het Eiland van Dordrecht.

De formaldehydefabriek van DuPont Dordrecht produceert warmte die omgezet kan worden in stoom of die vernietigd moet worden in de koeltoren met behulp van drinkwater. Door een aantal slimme proces aanpassingen wist het team deze warmte efficiënter te gebruiken. Sinds april 2007 draait de fabriek met dit nieuwe, energiezuinige proces waardoor de stoomproductie toenam en het drinkwaterverbruik afnam. Als gevolg van de verhoogde stoomproductie op de formaldehydeplant hoeft nu minder aardgas te worden verstookt en is de CO2 uitstoot gereduceerd.

Over DuPont

DuPont is een wetenschapsbedrijf. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te creëren die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in ruim zeventig landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw en voedingsmiddelen, bouw en constructie, communicatie en transport.