Dordrecht, 21 oktober 2008

DuPont maakt solide resultaten bekend over derde kwartaal 2008

Samenvatting

De winst per aandeel in het derde kwartaal van 2008 bedroeg 40 dollarcent, inclusief een voorziening in verband met orkaanschade van 16 dollarcent per aandeel. Exclusief bijzondere voorzieningen bedroeg de winst per aandeel 56 dollarcent tegen 59 dollarcent in het derde kwartaal van 2007.

De omzet steeg met 9 procent tot 7,3 miljard dollar, vanwege 9 procent hogere locale verkoopprijzen, 4 procent valutavoordeel en 4 procent minder volume. Voortdurende groei in opkomende markten, waar de omzet met 25 procent steeg, leverde 16 procent omzetgroei op buiten de Verenigde Staten.

Hogere verkoopprijzen maakten een kostenstijging van 16 procent voor grondstoffen, energie en vracht meer dan goed.

Omzet in Agriculture & Nutrition (Landbouw & Voeding) steeg met 22 procent, in verband met een sterke vraag op het zuidelijk halfrond.

Voor de periode van negen maanden, die eindigde op 30 september 2008, bedroeg de winst per aandeel 3,05 dollar, een stijging van 13 procent (exclusief bijzondere voorzieningen).

DuPont verwacht een winst per aandeel tussen de 20 en 25 dollarcent voor het vierde kwartaal, rekening houdend met 10 dollarcent per aandeel als gevolg van productiestops vanwege orkanen en verwachte verminderende vraag in Noord Amerika en West-Europa.

DuPont heeft zijn 2008 winstvooruitzichten bijgesteld tot 3,25 tot $3,30 dollar per aandeel, exclusief bijzondere voorzieningen. De voorgaande winstvooruitzichten lagen tussen de 3,45 en 3,55 dollar per aandeel.

Ondanks orkanen en een wereldwijd minder sterke economie, bedroegen de geconsolideerde omzet van DuPont 7,3 miljard dollar in het derde kwartaal van 2008, 9 procent méér dan in de zelfde periode in 2007. De nettowinst bedroeg 367 miljoen dollar in het derde kwartaal van 2008 tegen 526 miljoen dollar een jaar eerder. Als een voorziening in verband met orkanen in het lopende kwartaal en een voorziening voor rechtsgang in het afgelopen jaar niet wordt meegenomen, bedraagt de nettowinst 513 miljoen dollar tegen 552 miljoen dollar in hetzelfde kwartaal van 2007.

De omzet buiten de Verenigde Staten groeiden met 16 procent en vormen 68 procent van de wereldwijde omzet. De omzet in opkomende markten groeide met 25 procent. Een stijging van 9 procent in de locale verkoopprijzen maakte de lagere wereldwijde omzet vanwege zwakke vraag in de autoindustrie en de bouwgerelateerde sectoren en vanwege verstorende effecten van orkanen meer dan goed.

"Onze bedrijfsonderdelen hebben uitstekend gepresteerd in het derde kwartaal, ondanks orkanen en een verzwakkende wereldeconomie. Daarmee tonen we de sterke positie aan van onze producten met een wetenschappelijke oorsprong in de landbouwsector, zonnepanelenindustrie en in opkomende markten", zei bestuursvoorzitter en CEO Charles O. Holliday, Jr. van DuPont.

Wereldwijde geconsolideerde omzet en nettowinst

Winst per aandeel

De winst per aandeel daalde met 5 procent (exclusief bijzondere voorzieningen), wat vooral wordt veroorzaakt door hogere grondstofprijzen, energie- en vrachtkosten, lagere verkoopvolumes en uitgaven om de groei te stimuleren. Hogere verkoopprijzen, een gunstige wisselkoers en lagere belastingen droegen bij aan de winst in het derde kwartaal.

Vooruitzichten

DuPont verwacht dat de winst per aandeel in het vierde kwartaal van 2008 uitkomt tussen de 20 en 25 dollarcent per aandeel, exclusief bijzondere voorzieningen. In de vooruitzichten is rekening gehouden met een verwachte impact van ongeveer 10 dollarcent vanwege bedrijfsonderbrekingen als gevolg van orkanen. Daarbij gaat het voornamelijk om productie- en omzetverlies van de DuPont fabrieken in Orange (Texas, Verenigde Staten). In de vooruitzichten wordt ook rekening gehouden met verminderende vraag in Noord-Amerika en West-Europa. Op basis van de verwachte resultaten van het vierde kwartaal, verwacht DuPont een winst per aandeel tussen de 3,25 en 3,30 over heel 2008 te kunnen uitkeren, exclusief bijzondere voorzieningen. Vergelijkbare winst per aandeel over 2007 bedroeg 3,28 dollar per aandeel. In de vooruitzichten die DuPont op 22 juli 2008 bekendmaakte bedroeg de winst per aandeel voor 2008 tussen de 3,45 en 3,55 dollar.

"Onze management teams houden wereldwijd de vinger aan de pols bij klanten en leveranciers om de juiste en tijdige aanpassingen te kunnen doen als gevolg van veranderingen in de vraag", zei Holliday. "Onze uitgangspositie in de huidige lastige tijden is beter dan in welke eerdere periode van economische tegenwind dan ook. Onze kaspositie, leencapaciteit en balans zijn sterk en we blijven ons concentreren op onze operationele kasstroom."

Weersinvloeden

DuPont maakte een eenmalige voorziening voor belastingen bekend van 227 miljoen dollar (of 16 dollarcent per aandeel) in het derde kwartaal in verband met kosten die gemoeid zijn met de schoonmaak en wederopbouw van productiefaciliteiten en het verlies van voorraden als gevolg van orkanen. Deze veroorzaakten aanzienlijke schade aan de productielocatie van DuPont in Orange (Texas, Verenigde Staten). Het bedrijf moest "force majeure" bekendmaken voor ethyleen copolymeren en een aantal andere productlijnen op basis van ethyleen. Bovenop de voorziening van 16 dollarcent per aandeel schat het bedrijf het effect van de orkanen op de bedrijfsvoering op ongeveer 2 dollarcent per aandeel in het derde kwartaal en op ongeveer 10 dollarcent per aandeel in het vierde kwartaal.