Dordrecht, 23 oktober 2008

DuPont opent twee nieuwe Europese onderzoekscentra voor levering van maïs- en zonnebloemhybriden

Dordrecht, 23 oktober 2008 – DuPont opent twee nieuwe onderzoekscentra in Italië en Hongarije voor de zadenbusiness. De nieuwe centra maken gebruik van de ruim 50 jaar ervaring van Pioneer Hi-Bred, een bedrijfsonderdeel van DuPont, voor de levering van producten met een hogere opbrengst aan Europese boeren.

In de nieuwe onderzoekscentra is ruim vijf miljoen dollar geïnvesteerd. Pioneer creëert banen voor 10 nieuwe researchmedewerkers in de nieuwe centra, die gaan samenwerken met 25 researchmedewerkers die worden overgeplaatst vanuit bestaande locaties. De twee nieuwe locaties krijgen ook meer veld- en labresearchfaciliteiten.

De nieuwe onderzoekscentra maken deel uit van een grotere uitbreiding van onderzoek en ontwikkeling in Europa om de markt sneller te kunnen voorzien van nieuwe, betere producten en om te kunnen voorzien in de groeiende behoefte aan voedsel en brandstoffen. In 2008 heeft Pioneer zijn onderzoeksinvesteringen in Europa met ruim 10 procent verhoogd. Naast de nieuwe centra breidt Pioneer zijn onderzoekspercelen uit met 25 procent, verdubbelt het zijn inspanningen op het gebied van moleculaire teeltmethoden, breidt het zijn personeelsbestand uit met 36 nieuwe medewerkers en komt er meer ultramoderne apparatuur voor gebruik in het lab en in het veld.

In het Hongaarse onderzoekscentrum, gevestigd in Hódmezovásárhely (in het zuidoosten van Hongarije), worden de huidige programma’s voor het telen en testen van en het opsporen van ziektes bij zonnebloemen uitgebreid. Het maïsteeltprogramma voegt een extra dimensie toe aan de huidige inspanningen in combinatie met verbeterde faciliteiten voor het opsporen van ziekten en het vaststellen van landbouwkundige eigenschappen om te voorzien in de specifieke landbouwkundige behoeften in deze belangrijke graanproducerende regio.

Het Italiaanse onderzoekscentrum in Pessina Cremonese (in de Po-vallei in het noorden van Italië) zorgt ook voor een volwaardiger programma en betere faciliteiten voor het opsporen van ziekten en het vaststellen van landbouwkundige eigenschappen door middel van werk in het veld en op moleculair niveau.

Pioneer is de grootste leverancier van genetisch zaaizaad in Europa. Het bedrijfsonderdeel dat zich richt op zonnebloemen groeit snel.

Pioneer Hi-Bred, een bedrijfsonderdeel van DuPont, is ’s werelds meest toonaangevende bron van op-maat-gemaakte oplossingen voor boeren, veehouders en graan- en oliezaadverwerkende bedrijven. Het hoofdkantoor van Pioneer is gevestigd in Des Moines in Iowa. Het bedrijf biedt toegang tot geavanceerde plantengenetica, oplossingen voor gewasbescherming en systemen voor kwaliteitsgewassen aan klanten in bijna zeventig landen.

DuPont is een op wetenschap gebaseerd producten- en dienstenbedrijf. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te creëren die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in ruim zeventig landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw en voedingsmiddelen, bouw en constructie, communicatie en transport.