Dordrecht, 24 oktober 2008

DuPont zet forse stap vooruit bij ontwikkeling nieuwe generatie koelmiddelen voor airco’s in auto’s

Dordrecht, 24 oktober 2008 – DuPont boekt flinke vooruitgang bij de ontwikkeling van een nieuwe generatie koelmiddelen voor airconditioning systemen in auto’s. Het nieuwe middel – fluorwaterstof olefine (HFO)-1234yf – heeft aanzienlijk minder effect op de opwarming van de aarde dan het tot nu toe gebruikte fluorkoolwaterstof (HFC) R-134a. DuPont heeft HFO-1234yf ontwikkeld in samenwerking met Honeywell en autofabrikanten en hun toeleveranciers om uitgebreide veiligheids-, milieu- en prestatietesten te doen. DuPont in Dordrecht, dat onder meer koelmiddelen voor de auto-industrie produceert en levert, werkt mee aan deze testen.

Het nieuwe product zou, bij een zelfde koelvermogen en energieprestatie en bij wereldwijd gebreid in 2017, meer dan 2200 miljoen liter brandstof per jaar besparen – vergelijkbaar met het verbruik van 1,5 miljoen auto’s per jaar bij gebruik van airco’s met het huidige koelmiddel.

Volgens DuPont is de ontwikkeling van HFO-1234yf heel belangrijk om de milieubelasting van auto’s met airconditioning te verminderen. Bovendien tonen recente testen aan dat het middel veilig in airco’s van auto’s kan worden gebruikt. Autofabrikanten in Europa, de Verenigde Staten, Japan en Azië hebben HFO-1234yf getest en de steun voor dit product wordt alleen maar groter. Met het nieuwe koelmiddel kunnen autofabrikanten voeldoen aan de Europese regelgeving die in 2011 van kracht wordt voor mobiele airco’s om HFC technologie af te schaffen.

HFO-1234yf biedt belangrijke voordelen ten opzichte van R-134a. Het is minder milieubelastend dan andere alternatieven, zo heeft Life Cycle Climate Potential (LCCP) berekend. Dat komt door zijn geringe effect op de opwarming van de aarde en de hoge energetische waarde. Het leent zich uitstekend voor in gebieden met uiteenlopende klimatologische omstandigheden en is daarom bijzonder geschikt om dit ene middel in verschillende delen van de wereld toe te passen. HFO-1234yf biedt ook voordelen ten opzichte van systemen die CO2 gebruiken. Het is bovendien de goedkoopste manier om HFC-technologie te vervangen omdat het bijzonder goed toepasbaar is bij de huidige airconditioningtechnologie.

Hoewel DuPont nog geen commerciële overeenkomsten heeft gesloten, ontwikkelt het bedrijf wel productieplannen voor HFO-1234yf, om autofabrikanten de kans te geven de deadline van 2011 te halen.

DuPont was 18 jaar geleden één van de eerste bedrijven die zijn milieudoelstellingen aan het publiek bekendmaakte en zich niet alleen liet leiden door interne doelstellingen, maar ook investeerde in marktdoelstellingen voor omzet en onderzoek en ontwikkeling op milieugebied. Deze doelstellingen zijn direct gelinkt aan de groeistrategie van DuPont in verband met de ontwikkeling van veiliger en milieuvriendelijker producten.

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie, vervoer en transport.