Dordrecht, 6 januari 2009

Auto-onderdelen van DuPont materialen bekroond als Meest Innovatief van 2008

De Autodivisie van de Amerikaanse Society of Plastics Engineers (SPE) heeft auto-onderdelen van Mercedes-Benz en van Ford die worden gemaakt van engineering harsen van DuPont, bekroond met een award voor "Meest Innovatief Gebruik van Kunststof".

Daimler maakt voor zijn Mercedes-Benz C-klasse gebruik van Zytel® nylon voor carterpanmodules. Het is de eerste commerciële vervanging van metaal door thermoplastics in de industrie. Ford gebruikt Zytel® HTN in nieuwe doploze vulopeningen voor de brandstoftank die daarmee voldoen aan de strenge eisen voor vermindering van uitstoot. Het gebruik van Zytel® in plaats van aluminium levert bij de Mercedes-Benz een gewichtsbesparing op van één kilogram. Zytel® helpt zo bij gewichtsreductie, brandstofbesparing en vermindering van CO2-uitstoot. Het nieuwe Ford systeem voor de vulopening van de brandstoftank werd bekroond vanwege zijn gebruiksvriendelijkheid. Het is te gebruiken in combinatie met biobrandstoffen en ondersteunt de strenge emissie-eisen in Californië. In tegenstelling tot traditionele vulsystemen, kunnen met de doploze opening emissies worden gereduceerd omdat de brandstofnek pas open gaat als het vulpistool van de pomp erin wordt gestoken en automatisch afsluit na het vullen. Hierdoor worden de dampemissies verminderd.

"Autofabrikanten zoeken nieuwe materialen en technologieën om het brandstofverbruik terug te dringen zonder dat de prestaties van de auto er onder lijden," zegt Keith Smith, vice president en general manager, DuPont Engineering Polymers. "De wetenschap en onderzoeks- en ontwikkelingsmogelijkheden van DuPont helpen deze ontwikkelingen waardoor ze sneller en goedkoper op de markt kunnen komen."

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie, vervoer en transport.