Dordrecht, 16 maart 2009

DuPont voltooit wereldwijde uitbreiding van Nomex® productiecapaciteit

Extra capaciteit van hittebestendige vezel ondersteunt kritische markten voor energie, vliegtuigen en persoonlijke bescherming

Dordrecht, 16 maart 2009 - DuPont heeft op haar vestiging in het Spaanse Asturias een geplande uitbreiding voor DuPont™ Nomex® afgerond met de succesvolle startup van een eerder aangekondigde nieuwe productie-unit. Deze uitbreiding is de laatste stap in een driefasenplan voor uitbreiding van de wereldwijde capaciteit voor Nomex® dat onder andere wordt gemaakt in Richmond (Virginia, VS) en door een DuPont joint venture in Japan.

De nieuwe capaciteit is onderdeel van een recente investering ter waarde van ruim 100 miljoen dollar voor uitbreiding van de capaciteit voor Nomex® ingrediënten, vezels en papier ter ondersteuning van de wereldwijde vraag in verschillende marktsegmenten, waaronder de luchtvaart, defensie, de brandweer en eerstehulpverleners.

"Deze investeringen tonen aan dat DuPont zich volledig inzet voor haar klanten en voor de bescherming van levens. We willen tot ver in de toekomst een leidinggevende positie blijven innemen op het gebied van hoogwaardige vezels en papier," zei Thomas G. Powell, vice president and general manager - DuPont Advanced Fiber Systems.

"De vraag naar Nomex® is drastisch gestegen, niet alleen voor de cruciale uitrusting die mensen beschermt, maar ook voor industriële toepassingen, zoals gewichtsbesparing in vliegtuigen, energiebesparing in motors en generatoren en efficiëntere transformatoren die worden gebruikt voor windenergie."

Nieuwe toepassingen voor Nomex® zijn onder andere:

Windenergie - Nieuwe Nomex® toepassingen in motoren, generators en transformatoren die energiezuinige oplossingen bieden voor het toenemende gebruik van windenergie;

ChemBio kleding - Thermische bescherming voor soldaten aan het front tegen chemische stoffen en biologische wapens;

DuPont Tychem ThermoPro - Kleding die bescherming tegen steekvlammen en chemische stoffen combineert;

Heetgasfiltratie - Nomex® wordt ook gebruikt voor heetgasfiltratie, waarbij het helpt de emissies tijdens het productieproces te beperken.

DuPont™ Nomex® fabriek in Asturias, Spanje
De DuPont™ Nomex® fabriek in Asturias (Spanje) maakt deel uit van de onlangs afgeronde wereldwijde uitbreiding van productiecapaciteit voor Nomex® vezel.
DuPont™ Nomex® in windenergietoepassingen
In compacte windmolentransformatoren helpt DuPont™ Nomex® thermische technologie om bio-afbreekbare vloeistof te koelen en de levensduur van isolatiemateriaal in de windmolen te verlengen. Bij de toename van windenergie is een veilige, betrouwbare en milieuvriendelijke transformator cruciaal.

DuPont™ Nomex® is een vlamvertragende en hittebestendige vezel die niet smelt, druipt en ontbranding bij blootstelling aan de lucht niet aanwakkert. Het is ook bestand tegen allerlei chemische stoffen en biedt bescherming tegen een breed scala aan gevaren. Meer dan drie miljoen brandweerlieden, overal ter wereld, zijn goed beschermd met kleding en accessoires van Nomex®, terwijl het ook wordt gebruikt in kleding die wordt gedragen door luchtmachtpiloten en bemanningsleden van gevechtsvoertuigen, autocoureurs, pitsbemanning en circuitofficials en industriële werkers die blootstaan aan de gevaren van steekvlammen en elektrische vlambogen. Soldaten dragen kleding met Nomex® om hen te beschermen tegen brandwonden die worden veroorzaakt door bermbommen – sinds een aantal jaren de grootste bedreiging voor gevechtstroepen.

Nomex® papier biedt al meer dan dertig jaar hoogwaardige elektrische isolatie voor motors, transformators en generators. Nomex® papier zorgt niet alleen voor betrouwbare isolatie in huishoudelijke apparaten en industriële apparatuur, maar ook voor gewichtsbesparing in de structuur van transportmiddelen, zoals hogesnelheidstreinen en de romp van de meeste vliegtuigen.

DuPont is een wetenschapsbedrijf. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te creëren die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in ruim zeventig landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw en voedingsmiddelen, bouw en constructie, communicatie en transport.

Het DuPont ovaal, DuPont, The miracles of science, Nomex® en Tychem zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van DuPont of haar filialen.