Dordrecht, 17 maart 2009

DuPont introduceert innovatieve Nomex® On Demand™ om brandweerlieden nog beter te beschermen

DuPont introduceert DuPont™ Nomex® On Demand™, een nieuwe gepatenteerde slimme-vezeltechnologie die brandweerlieden wel 20 procent meer thermische bescherming biedt in noodsituaties.

De term "slimme-vezeltechnologie" betekent dat het nieuwe materiaal noodsituaties kan herkennen en dan automatisch uitzet om meer lucht vast te houden voor een grotere thermische isolatie. In noodsituaties kan de omgevingstemperatuur oplopen tot honderden graden. Nomex® On Demand™ is speciaal ontwikkeld om te reageren en uit te zetten wanneer de temperatuur oploopt tot 120 graden Celsius of meer. Maar onder normale omstandigheden blijven thermische voeringen met Nomex® On Demand™ dun en flexibel, en bieden ze uitstekende thermische bescherming en bewegingsvrijheid. Eenmaal geactiveerd blijft Nomex® On Demand™ optimale thermische bescherming bieden, wanneer en waar dat nodig is.

De nieuwe technologie is in de Verenigde Staten en Canada al commercieel beschikbaar en zal aan het eind van 2009 wereldwijd beschikbaar zijn. Hoewel het in eerste instantie alleen wordt gebruikt voor brandweerkleding, onderzoekt DuPont ook andere toepassingen voor Nomex® On Demand™, bijvoorbeeld in de racesport, waar 95 procent van de coureurs pakken met DuPont™ Nomex® draagt; bij bosbrandbestrijding; in de olie- en gassector; en voor gebruik door het leger. DuPont schat dat de vraag naar brandbeschermende kleding alleen in de Verenigde Staten al een waarde vertegenwoordigt van bijna 300 miljoen dollar.

Nomex® On Demand™ is getest door DuPont, haar klanten en onafhankelijke derden. Bovendien voldoet het aan de eisen van de National Fire Protection Association (NFPA) en is het door Underwriters Laboratories goedgekeurd voor gebruik.

Volgens Thomas G. Powell, vice president and general manager - DuPont Advanced Fiber Systems, is Nomex® On Demand™ een goed voorbeeld van wat DuPont bedoelt met marktgedreven wetenschap. De jarenlange ervaring met hoogwaardige vezels koppelt het bedrijf aan het inzicht in de veranderende behoeften van de brandbestrijdingssector.

DuPont™ Nomex® was de eerste hittebestendige vezel die werd gebruikt in brandweerkleding. Voordat het in 1967 werd geïntroduceerd, waren brandweerlieden maar nauwelijks beschermd. Zowel Nomex® als DuPont™ Kevlar® vezels worden gebruikt in de brandweersector. Ongeveer 70 procent van de thermische bescherming in de uitrukkleding van een brandweerman bestaat uit materialen die zijn gemaakt van Nomex® en Kevlar®. DuPont biedt toonaangevende merkproducten voor bescherming tegen thermische, ballistische, chemische en biologische gevaren en tegen steek- en schaafwonden. Merken zoals DuPont™ Nomex®, Kevlar®, Tyvek® en Tychem® beschermen al ruim 40 jaar mensen overal ter wereld.

DuPont is een wetenschapsbedrijf. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te creëren die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in ruim zeventig landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw en voedingsmiddelen, bouw en constructie, communicatie en transport.

Het DuPont ovaal, DuPont™, The miracles of science™, Nomex® On Demand™, Kevlar®, Nomex®, Tyvek® en Tychem® zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van DuPont of haar filialen.

klik hier voor vergroting

Bijschrift: DuPont beschermt al meer dan 40 jaar brandweerlieden. Zeventig procent van de warmtewerende bescherming in de uitrukjas van een brandweerman is gemaakt van materiaal waarin DuPont™ Nomex® en Kevlar® zijn verwerkt.

Klik hier om een vergroting

Bijschrift: DuPont™ Nomex® On Demand™ wordt gebruikt in brandweerkleding, zoals deze jas

klik hier voor vergroting

Bijschrift: DuPont™ Nomex® On Demand™ is de eerste slimme-vezeltechnologie die helpt levens te beschermen, door actief te worden als dat nodig is en biedt brandweerlieden 20 procent betere hittebestendigheid.

klik hier voor vergroting

Bijschrift: DuPont™ Nomex® biedt bescherming tegen hitte die brandletsel verminderd en helpt te beschermen tegen hitte, vlammen en schaafwonden. Nomex® wordt gebruikt in de motorsport omdat het stevig maar toch comfortabel is en ademt.