Dordrecht, 19 maart 2009

DuPont R&D pijplijn blijft succesvol onder wereldwijde moeilijke economische omstandigheden In 2008 een omzet van ruim 10 miljard dollar uit nieuwe producten; innovatieve pijplijn toonbeeld van kracht

DuPont heeft in 2008 goede resultaten geboekt met zijn researchpijplijn ondanks de wereldwijde economische recessie. De jaaromzet bedroeg ruim 10 miljard dollar uit nieuwe producten die in de afgelopen vijf jaar op de markt zijn gebracht.

De R&D motor van het concern is krachtig en blijft hoogwaardige producten leveren met een hoge marge, zelfs onder deze moeilijke omstandigheden. De wetenschappers zijn er meer dan ooit op gebrand om elke mogelijkheid te benutten voor het creëren van nieuwe, duurzame producten en technologieën waarmee DuPont zijn klanten waarde kan bieden – niet alleen nu, maar ook wanneer de klanten hun bedrijven in een positie brengen om te herstellen van deze wereldwijde economische crisis, aldus het concern.

DuPont gebruikt verschillende metrics om de vooruitgang van de R&D pijplijn te meten:

Omzet uit nieuwe producten: De DuPont omzet uit nieuwe producten die in de afgelopen vijf jaar op de markt zijn gebracht, bedroeg in 2008 10,5 miljard dollar of ongeveer 35 procent van de totale omzet. De omzet uit nieuwe producten en toepassingen is sinds 2002 met ruim 5 miljard dollar gestegen.

Aangevraagde en toegekende patenten: Sinds 2001 hebben DuPont wetenschappers ruim tweemaal zoveel patenten in de Verenigde Staten aangevraagd. In 2008 diende DuPont ruim 1.900 patentaanvragen in en in dat jaar werden 495 patenten toegekend. DuPont is op dit moment in het bezit van ruim 6.000 Amerikaanse patenten.

Introductie van nieuwe producten: In 2008 bracht DuPont 901 nieuwe producten en toepassingen op de markt. Daarmee komt het totaal aantal producten en toepassingen dat in de afgelopen vijf jaar op de markt is gebracht op ruim 5.000.

Voorbeelden van belangrijke nieuwe producten die zijn geïntroduceerd, zijn:

De Y serie sojabonen van  Pioneer Hi-Bred  zorgen voor een opbrengst die ruim 10 procent hoger is dan die van concurrerende variëteiten. Deze sojabonen, die zijn ontwikkeld met AYT™ (Accelerated Yield Technology) en bedrijfseigen genetische eigenschappen, zijn de eerste in een reeks van nieuwe sojaboonvariëteiten waarmee DuPont haar doel kan bereiken om tegen 2018 de sojaboonopbrengsten met 40 procent te verhogen.

Research & Development magazine noemde DuPont™ Rynaxypyr®, een geavanceerd insecticide, als één van de 100 meest innovatieve nieuwe producten die in 2008 op de markt zijn gebracht. Dit nieuwe actieve ingrediënt optimaliseert het potentieel van een plant om te komen tot een hoogkwalitatieve, hoogrenderende opbrengst. Producten met Rynaxypyr® bieden snelwerkende, langdurige bescherming tegen plagen die schade toebrengen aan gewassen van boeren.

DuPont bereikte opnieuw een groei van ruim 30 procent met de levering van kritische materialen aan de fotovoltaïsche markt. In 2008 werden verschillende nieuwe zonne-energiematerialen op de markt gebracht, waaronder  DuPont™ Solamet® PV159 dikke film metallisatiepasta voor de voorzijde van zonnecellen. Hiermee kunnen fabrikanten van zonnecellen de kosten per watt drastisch verlagen, werken de cellen efficiënter en leveren ze meer energie.

DuPont™ ChromaPremier® Pro System is een nieuw autoreparatiecoatingsysteem bestemd voor grote autoschadeherstelbedrijven. Met dit systeem wordt de droogtijd verkort, waardoor de spuitboxen sneller vrijkomen en de energiekosten worden beperkt zonder afbreuk te doen aan de prestaties die nodig zijn voor ruimtes met een hoge temperatuur.

DuPont is zich blijven inspannen om hoogwaardige materialen uit duurzame bronnen op de markt te brengen, waaronder twee duurzame verpakkingsproducten:

DuPont™ Kevlar® voor voertuigbepantseringsplaten voor onder andere MRAP-voertuigen (mine resistant ambush protected). Dat zijn voertuigen die bestand moeten zijn tegen geïmproviseerde explosieven en andere gevaren. In deze nieuwe toepassing worden in de MRAP-voertuigen platen met DuPont™ Kevlar® vezels gebruikt om te zorgen voor evenwicht tussen gewicht en ballistische dreigingen enerzijds en onbrandbaar materiaal anderzijds.

DuPont is een wetenschapsbedrijf. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te creëren die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in ruim zeventig landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw en voedingsmiddelen, bouw en constructie, communicatie en transport.