Dordrecht, 20 maart 2009

Zemea(R) propaandiol voldoet aan milieueisen van Amerikaans milieuagentschap

Het biologische ingrediënt Zemea(R) propaandiol van DuPont Tate & Lyle Bio Products joint venture is na onafhankelijk onderzoek door NSF International opgenomen in de CleanGredients(R) database. Het product voldoet aan de DfE-eisen (Design for the Environment) van het Amerikaanse milieuagentschap EPA (U.S. Environmental Protection Agency). Zemea(R) wordt gemaakt en op de markt gebracht door de DuPont Tate & Lyle Bio Products joint venture.

Zemea(R) is het eerste oplosmiddel dat volgens de DfE-eisen is getoetst en opgenomen in CleanGredients(R). (http://www.ecocert.com). Het is een 100 procent natuurlijk ingrediënt dat wordt gemaakt uit maïs voor gebruik in schoonmaakmiddelen en persoonlijke verzorgingsproducten. Zemea(R) is een duurzaam alternatief voor glycolen op basis van aardolie die worden gebruikt in schoonmaakmiddelen, waarbij de eigenschappen van het product wat betreft oplosbaarheid, zuiverheid, minimale irritatie en uitstekende vochtinbrenging grote voordelen bieden.

CleanGredients(R) is een online database van hoogkwalitatieve ingrediënten voor schoonmaakmiddelen. Het helpt productontwikkelaars de ingrediënten te vinden die ze nodig hebben om schoonmaakproducten te ontwikkelen die groener en duurzamer zijn. CleanGredients(R) is een project van de non-profitorganisatie GreenBlue(R).

"We zijn verheugd dat dit het eerste oplosmiddel is dat staat vermeld in CleanGredients(R)," zei David Wood, product director - DuPont Tate & Lyle Bio Products. "We hebben vergelijkbare doelstellingen als GreenBlue(R) met betrekking tot kwaliteit, duurzaamheid en het beperken van onze afdruk op het milieu. We denken dat deze vermelding fabrikanten zal helpen om te profiteren van de prestaties van Zemea(R) en om het proces te stroomlijnen om ook DfE-erkenning te krijgen voor hun schoonmaakproducten."

DfE is één van de belangrijkste partnershipprogramma’s van het EPA, waarbij wordt samengewerkt met de industrie ter vergelijking en verbetering van risico’s voor de menselijke gezondheid en het milieu – evenals de prestaties en de kosten – van bestaande en alternatieve producten, processen en praktijken. Het DfE-programma omvat toetsingen voor veiligere chemische stoffen om voorkeursingrediënten te identificeren. NSF International verzorgt onafhankelijke beoordelingen voor het DfE-programma van het U.S. EPA. NSF International is wereldleider in het ontwikkelen van standaards, productcertificering, opleidingen en risicobeheer voor de publieke veiligheid en gezondheid.

DuPont Tate & Lyle Bio Products is een joint venture tussen DuPont, een wereldwijd wetenschapsbedrijf, en Tate & Lyle, een wereldleider in hernieuwbare voedsel- en industriële ingrediënten. DuPont Tate & Lyle Bio Products biedt natuurlijke ingrediënten uit duurzame bronnen die geen afbreuk doen aan de productprestaties. Ga voor meer informatie over de producten van het bedrijf naar www.duponttateandlyle.com.

DuPont is een wetenschapsbedrijf. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te creëren die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in ruim zeventig landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw en voedingsmiddelen, bouw en constructie, communicatie en transport.