Dordrecht, 31 maart 2009

Recessie biedt kansen voor duurzaam bouwen
De huidige duurzame producten en praktijken voor de wereldwijde bouwindustrie bieden unieke en nieuwe zakelijke mogelijkheden, zelfs tijdens een wereldwijde recessie. Bedrijven en consumenten zijn meer dan ooit op zoek naar energiezuinige en duurzame materialen. De prijs die consumenten en huiseigenaren daarvoor willen betalen is echter wel een hele uitdaging. Dat zei Thomas Schuler, DuPont Building Innovations Vice President and General Manager, tijdens de conferentie "The New Climate: Global Warming and its Implications for Corporate Strategy" die werd gehouden gedurende de Economist Sustainability Summit 2009 in New York.

Volgens Schuler bieden producten die een snelle acceptatie van duurzame praktijken stimuleren veel mogelijkheden. Die producten zijn nodig om te voldoen aan de groeiende vraag naar commodity grondstoffen (zoals energie) en de wensen van de opkomende middenklasse in opkomende markten. Als voorbeeld noemde hij India, dat rechtstreeks afstevent op duurzaam bouwen, omdat nieuwe bouwtechnieken daar sneller worden ingevoerd dan dat er nieuwe krachtcentrales worden gebouwd.

DuPont is één van de eerste bedrijven die, bijna 18 jaar geleden, milieudoelstellingen publiekelijk bekendmaakte. De inzet voor duurzaamheid van het concern is doorgetrokken tot in omzet en R&D-investeringen. Zakelijke groei en de ontwikkeling van veiligere en milieuvriendelijkere nieuwe producten voor belangrijke wereldmarkten zijn direct gekoppeld aan de duurzaamheidsdoelstellingen.
DuPont brengt ieder jaar ongeveer duizend nieuwe producten op de markt. Die moeten net zo goed of beter zijn dan de producten die mensen nu gebruiken en een gunstige invloed hebben op het milieu. En dat alles tegen een aanvaardbare prijs. DuPont maakt verschillende materialen voor het energiezuinig en duurzaam bouwen van woonhuizen, overheidsgebouwen, ziekenhuizen, scholen en openbare gebouwen. Voorbeelden van die producten zijn:

• DuPont™ Tyvek® Weatherization Systems die ruim 20 procent meer energiebesparing opleveren;
  • DuPont™ Corian® en Zodiaq® oppervlakmaterialen uit gerecycled materiaal;
  • Fotovoltaïsche materialen voor zonnecellen die zonne-energie omzetten in elektriciteit;
  • Energiezuinige koelmiddelen voor airco’s en koelkasten. "

We maken producten energiezuiniger, zoals DuPont™ Tyvek® HomeWrap™ en maken producten die een kleinere afdruk op het milieu achterlaten, zoals DuPont™ Corian® en Zodiaq® oppervlaktematerialen. Die zijn gemaakt van gerecycled materiaal en kunnen na gebruik ook weer gerecycled worden."
DuPont is een wetenschapsbedrijf. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te creëren die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in ruim zeventig landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw en voedingsmiddelen, bouw en constructie, communicatie en transport.