Dordrecht, 7 mei 2009

DuPont maakt details van eerder aangekondigde herstructurering bekend

New Page 1

Maatregelen om sterker, sneller en flexibeler uit wereldwijde recessie te komen

In vervolg op de herstructurering die DuPont op 21 april aankondigde, heeft het bedrijf vandaag details van dit plan bekendgemaakt. De maatregelen worden gertroffen om het hoofd te bieden aan zwakkere wereldwijde marktomstandigheden en om de concurrentiepositie op de lange termijn te versterken. Voor 2009 zijn de doelstellingen voor verlaging van de vaste kosten en van investeringen aangescherpt.

"De verdere maatregelen helpen onze sterke kaspositie te behouden, onze marktbenadering te stroomlijnen en te versnellen en onze businesses een betere uitgangspositie te geven als de economie wereldwijd aantrekt", zei CEO Ellen J. Kullman van DuPont. "We zijn een marktgedreven wetenschapsbedrijf met sterke groeikansen. Ons doel is niet alleen maar de recessie het hoofd bieden en herstel af te wachten. We willen sterker, sneller en flexibeler dan ooit uit deze wereldwijde recessie komen."

De aankondiging die het bedrijf op 21 april deed, hield onder meer een verdere verlaging van de vaste kosten in van $730 miljoen dollar naar één miljard dollar, inclusief de verwachte resultaten van het herstructureringsplan. Met de maatregelen wil DuPont zijn sterke kaspositie behouden en een betere uitgangspositie creëren voor wereldwijd economisch herstel nadat de marktomstandigheden drastisch zijn veranderd en de vraag is gedaald, vooral in de automobiel-, bouw- en industriële markten. Als gevolg van deze herstructurering komen ongeveer 2.000 banen te vervallen en wordt een aantal productie-eenheden aangepast. Voor DuPont in Nederland zullen de gevolgen slechts beperkt zijn.

Een voorziening vóór belasting van tussen 340 miljoen en 390 miljoen dollar wordt in het tweede kwartaal genomen, waarvan ongeveer 40 procent naar verwachting geen ‘cash’ zal zijn. De herstructurering, die dit jaar naar verwachting kasneutraal zal zijn, zal in 2009 meer dan 70 miljoen dollar opleveren en vanaf eind 2010 jaarlijks 225 miljoen dollar besparen. Het bedrijf overlegt vandaag aanvullende informatie aan de Amerikaanse Security Exchange Commission (SEC).

DuPont blijft drastische maatregelen nemen om kosten en kapitaalsinvesteringen te beperken maar handhaaft tegelijkertijd het bedrijf investeringen in bedrijfstakken met veel groei en hoge marges, zoals zaadproducten en onderdelen voor zonnepanelen. In het eerste kwartaal van 2009 bracht DuPont meer dan 500 nieuwe producten op de markt, bij twee keer zoveel als in het eerste kwartaal van 2008.

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie, vervoer en transport.