Dordrecht, 8 juni 2009

DuPont levert nieuwe toepassingen voor onder meer Timberland®, Izod® en Method

De DuPont portfolio met producten uit duurzame bronnen ziet een groeiende vraag naar bekende merken zoals Izod®, Timberland® en andere merken voor kleding. De vraag naar duurzame producten blijft sterk, ondanks de huidige economische situatie. Deze trend wordt bevestigd in consumentenonderzoek van Cone(februari 2009) naar het consumentengedrag op het gebied van milieuvriendelijke producten. Van de respondenten zegt 44 procent dat hun "groene" koopgedrag, ondanks de huidige economische omstandigheden, hetzelfde is gebleven en eenderde van de consumenten zegt dat zij nu eerder "groen" zullen kopen dan voorheen.

Het merk Timberland voor outdoorkleding verkoopt nu ook een vis-shirt met DuPont™ Sorona® vezels uit duurzame bronnen.

(High Resolution)

Spun Bamboo heeft een t-shirtlijn geïntroduceerd met bamboe en DuPont™ Sorona® vezels uit duurzame bronnen -- de nieuwste eco-modetrend.

(High Resolution)

Consumenten overal ter wereld kunnen nu persoonlijke verzorgingsproducten met Zemea® kopen.

(High Resolution)

De kraag van de nieuwe Salomon "Ghost" freerider alpine skischoen is een van de eerste commerciële toepassingen wereldwijd van DuPont™ Hytrel® RS thermoplastisch elastomeer.

(High Resolution)

Volgens John P. Ranieri, vice president en general manager DuPont BioMaterials is de vraag uit de markt zeer sterk. De producten van DuPont leveren betere prestaties en hebben minder gevolgen voor het milieu. Levering van hoogkwalitatieve producten met milieuvoordelen biedt veel kansen. De vraag van consumenten naar deze producten is bijna verdubbeld sinds de opening van de eerste bio-productielijnen in 2006. Deze portfolio vertegenwoordigt een marktwaarde van 14 miljard dollar.

DuPont introduceerde haar duurzame productlijn in 2007 en bood toonaangevende fabrikanten daarmee de mogelijkheid om materialen op basis van aardolie te vervangen door materialen uit duurzame bronnen. De portfolio begon met DuPont™ Sorona® polymeer, gewonnen uit maïs, en is uitgegroeid tot negen productfamilies uit duurzame bronnen die voor minimaal 20 procent bestaan uit hernieuwbare materialen en die beschikbaar zijn voor zowel de consument als de industrie.

Voorbeelden:

Kleding

Merken en ontwerpers die nu Sorona® gebruiken zijn onder andere Izod®, Timberland®, Calvin Klein Golf, EcoDesignz - onder de merknaam Spun Bamboo® - en de Victorinox Swiss Army Altius 2.0 productlijn. In Italië heeft de ontwerper Bruno Banani kortgeleden zijn "Jump & Run" collectie met Sorona® op basis van BIOPHYL van Advansa gelanceerd.

Vloerbedekking

SmartStrand® met DuPont™ Sorona® duurzaam polymeer van Mohawk Industries is een vloerbedekking met permanente en natuurlijke vlekbestendigheid en superieure duurzaamheid en veerkracht.

Het EnviroStep™ kussen van Carpenter werd eerder dit jaar op de markt gebracht. Het kussen is bedekt met een DuPont™ Active Layer RS vochtwerende laag om te voorkomen dat gemorste vloeistoffen erin trekken.

Sportartikelen

De schacht van de nieuwe Salomon "Ghost" freerider alpine skischoen is een van de eerste commerciële toepassingen wereldwijd van DuPont™ Hytrel® RS thermoplastisch elastomeer.

Twee hoogwaardige pleziervaartuigen van Campion Boats zijn onlangs op open water getest. De twee boten, Campion’s Chase 550 en 600, zijn gemaakt met Ashland’s ENVIREZ® bioharstechnologie in de romp, de voeringen en het dek. De hars wordt gemaakt van Susterra® duurzame propaandiol van DuPont Tate & Lyle Bio Products.

Persoonlijke verzorgings- en huishoudelijke producten

Wereldwijd zijn er ruim 50 consumentenproducten waarbij gebruik wordt gemaakt van Zemea® als onderdeel van de productformule. Voorbeelden zijn:

Philosophy, een lifestylemerk voor huidverzorging en cosmetica, introduceerde onlangs vier nieuwe huidverzorgingsproducten. Verkrijgbaar bij Sephora, Nordstrom, philosophy.com en Philosophy winkels.

Samenstellers van professionele en spaproducten van Biotone. Vorig jaar lanceerde Method hun "Squeaky Green" HE compatible kleding- en vaatwasmiddelen.

Auto- en luchtvaartindustrie

De automobiel- en transportsector krijgt steeds meer belangstelling voor materialen uit duurzame bronnen.

De combinatie van minder uitstoot van broeikasgassen, lager energieverbruik en betere prestaties heeft Patrick Ferronato, global director DuPont Automotive Performance Materials, de aandacht getrokken van veel auto-ontwerpers die op zoek zijn naar een gevarieerder materiaalaanbod. DuPont levert onder meer producten voor koplampringen, zittingen, vloerbedekking, slangen en leidingen. In samenwerking met de meeste autofabrikanten wereldwijd zijn ontwikkelingsprogramma’s opgezet.

DuPont™ Zytel® 610 nylonhars, gemaakt uit planten, is in maart 2009 voor het eerst toegepast op een nieuwe autoradiator van DENSO Corp.  Dit is de eerste keer dat DuPont duurzame kunststof wordt gebruikt in mechanische onderdelen die blootstaan aan de hete en chemisch agressieve omgeving onder de motorkap.

Kilfrost LTD in het Verenigd Koninkrijk gebruikt Susterra® als de basisglycol in hun DFSustain™ Type I product om ijsvorming op vliegtuigvleugels te voorkomen.

In de Verenigde Staten maakt Cryotech Deicing Technology het duurzame product BX-36 ter voorkoming van ijsvorming op start-/landingsbanen. Ook dit product bevat Susterra®.

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie, vervoer en transport.