Dordrecht, 30 juni 2009

DuPont en Bayer CropScience intensiveren samenwerking

DuPont en Bayer CropScience intensiveren hun samenwerking om bij te dragen aan de stijging van de wereldwijde landbouwproductiviteit. Met een aantal langetermijnovereenkomsten kunnen DuPont Crop Protection, Pioneer Hi-Bred en Bayer CropScience een nieuwe generatie zaden, onkruid- en insectenbestrijdingsstrategieën ontwikkelen. De overeenkomsten bieden ook een oplossing voor lopende juridische en patentkwesties tussen de bedrijven op het gebied van insectenbestrijding en beschermstoffen voor herbiciden.

DuPont en Bayer werken al heel lang samen. Met de nieuwe overeenkomsten zullen telers profiteren van nieuwe herbicideproducten, nieuwe multi-insectenbestrijdingsmiddelen en multi-herbicidetolerante producten in maïs, en multi-herbicidetolerante producten in sojabonen.

In het kader van deze overeenkomsten verleent Bayer CropScience Pioneer licenties voor het gebruik van het LibertyLink® handelsmerk in Pioneer bedrijfseigen maïs en sojabonen germplasma. Daarnaast biedt Bayer CropScience Pioneer wereldwijd steun wat betreft wet- en regelgeving voor Pioneer producten met LibertyLink®. Pioneer mag van Bayer CropScience ook de glufosinaattolerantie technologie gebruiken bij de ontwikkeling van sojaboonproducten.

Op het gebied van insectenbestrijding verleent Bayer CropScience Pioneer licenties in het kader van haar Dual Bt patenten, met beperkte rechten om sublicenties te verlenen voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie insectenbestrijdingsmiddelen in maïs.

Als onderdeel van de overeenkomsten verleent Bayer CropScience DuPont Crop Protection rechten om haar DuPont™ Q producten met isoxadifen, de Bayer beschermstof voor herbiciden, te blijven aanbieden. Deze herbiciden, die na de opkomst van het gewas worden toegediend, bieden telers een grotere gewasveiligheid. DuPont krijgt ook rechten voor het aanbieden van blends van isoxadifen met bepaalde HPPD herbiciden en haar sulfonylurea herbiciden, en licenties waarmee DuPont een groot aanbod van toekomstige gewasbeschermingsmiddelen kan introduceren.

Een aantal andere crosslicenties voor aanverwante technologieën tussen de twee ondernemingen zijn ook in de overeenkomsten opgenomen. Nadere details van de overeenkomsten zijn niet bekend gemaakt.

Bayer is een wereldwijde onderneming met kernactiviteiten op het gebied van gezondheidszorg, voeding en hightechmaterialen. Bayer CropScience AG, een dochteronderneming van Bayer AG met een jaaromzet van ongeveer EUR 6,4 miljard (2008), is een van de meest toonaangevende innovatieve bedrijven ter wereld op het vlak van gewasbescherming, bestrijding van plagen op andere gebieden dan landbouw, zaden- en plantenbiotechnologie. Het bedrijf heeft een uitstekend aanbod van producten en biedt uitgebreide dienstverlening voor moderne, duurzame landbouw en voor niet aan de landbouw gerelateerde toepassingen. Wereldwijd werken bij Bayer CropScience ruim 18.000 mensen en het bedrijf is actief in meer dan 120 landen. Meer informatie is beschikbaar op www.press.bayercropscience.com.

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie, vervoer en transport. Kijk voor meer informatie op www.nl.dupont.com
Forward-Looking Statements: This news release contains forward-looking statements based on management’s current expectations, estimates and projections. The company does not undertake to update any forward-looking statements as a result of future developments or new information. All statements that address expectations or projections about the future, including statements about the company’s strategy for growth, product development, market position, expected expenditures and financial results are forward-looking statements. Some of the forward-looking statements may be identified by words like "expects," "anticipates," "plans," "intends," "projects," "indicates," and similar expressions. These statements are not guarantees of future performance and involve a number of risks, uncertainties and assumptions. Many factors, including those discussed more fully elsewhere in this release and in DuPont’s filings with the Securities and Exchange Commission, particularly its latest annual report on Form 10-K, as well as others, could cause results to differ materially from those stated. These factors include, but are not limited to changes in the laws, regulations, policies and economic conditions of countries in which the company does business; competitive pressures; successful integration of structural changes, including acquisitions, divestitures and alliances; research and development of new products, including regulatory approval and market acceptance, and seasonality of sales of agricultural products.

The DuPont Oval Logo, DuPont™, and The miracles of science™ are registered trademarks or trademarks of DuPont or its affiliates.

LibertyLink® is a registered trademark of Bayer CropScience.