Dordrecht, 13 juli 2009

DuPont: zilver verliest terrein, wit is populair bij autokopers dankzij recessie Mobiliteit, geld, gevoelens en marketing beïnvloeden kleurkeuze autokopers

DuPont betrekt antropologische en psychologische deskundigen bij zijn jaarlijks onderzoek naar de voorkeur van consumenten voor autokleuren om inzicht te krijgen in de invloed van de recessie op de kleurkeuze van consumenten. Onderzoek wijst uit dat gevoelens die mensen hebben en de maatschappelijke factoren die daaraan ten grondslag liggen een belangrijke rol spelen bij hun kleurkeuze. Zilver, dat populair was tussen 2000 en 2006, neemt in populariteit af, wit, dat wordt geassocieerd met transitie, groeit in populariteit. Het jaar 2006 wordt door veel economen gezien als het overgangsjaar van voorspoed naar de huidige recessie. In dat jaar groeide ook de voorkeur voor wit.

In Europa blijven zwarte auto’s het meest populair in alle segmenten met 26 procent van de markt, zilver scoort 20 procent en grijs 18 procent. DuPont is ’s werelds meest toonaangevende producent van lakken voor nieuwe auto’s en voor schadereparatiebedrijven. Het bedrijf levert lakken aan bijna alle grote autofabrikanten ter wereld. Elk jaar organiseren DuPont designers kleurenshows voor autofabrikanten, waarbij kleurenpaletten worden gepresenteerd die consumenten naar verwachting aantrekkelijk zullen vinden.

"Mensen hebben in hun leven kleuren nodig om zich beter te voelen, vooral in slechte tijden", zegt psychologe Kayta Gajdos, lid van de Pennsylvania and Delaware Psychological Associations. Volgens Peter Weil, hoogleraar culturele antropologie aan de Universiteit van Delaware, werd zilver bijvoorbeeld geassocieerd met een hoge status, vooral tijdens de post-9/11 economische ‘boom’. Maar de populariteit van zilver begon ongeveer twee jaar geleden af te nemen. Tussen 2000 en 2006 stond zilver bovenaan de lijst in de DuPont Global Automotive Color Popularity Reports. De verschuiving naar wit als topkleur valt volgens Weil – en veel economen – samen met het begin van de huidige economische recessie. Interessant is echter dat consumenten vooral kiezen voor wit met een speciaal effect, zoals parelmoerwit. Dus hoewel mensen overstapten op wit, viel de keuze op een luxer en duurzamer wit dan het gewone wit waarvan consumenten wisten dat het makkelijk bekrast kon worden en dat een neutrale en saaie uitstraling had.

De kleurkeuze kan ook worden geassocieerd met veiligheid of risico. In West-Europa zijn dure auto’s vaak zwart of grijs, wat wijst op veiligheid, rijkdom en afwenden van risico’s. Maar jonge mensen zijn geneigd meer risico’s te nemen en kiezen voor hun kleinere, goedkopere auto’s heldere kleuren die de aandacht trekken. Ondanks het brede scala aan tinten en effecten die autofabrikanten aanbieden, zijn deskundigen het eens over bepaalde algemene kleurassociaties:

Rood of lichtviolet – passie

Dieprood – veiligheid

Blauw – communicatie

Blauwgroen – heelheid

Indigo – begrip

Geelgroen – krachtig/assertief

Oranje – eigenwaarde/zelfvertrouwen

DuPont deskundigen volgen al 56 jaar de voorkeuren van consumenten voor autokleuren en brengen hierover verslag uit in het jaarlijkse DuPont Global Automotive Color Popularity Report dat altijd in december wordt uitgegeven. Het rapport vermeldt kleurvoorkeuren voor alle regio’s en bepaalde landen in de wereld. De bevindingen zijn gebaseerd op gegevens van autofabrikanten over de productie van auto’s, op autoregistraties, omzetgegevens van lakken en bedrijfseigen analytische methoden van DuPont.

DuPont is niet alleen deskundig op het gebied van kleur en coatings. Het bedrijf levert de wereldwijde auto- en transportindustrie een breed scala aan producten, waaronder elastomeren voor slangen, riemen en andere onderdelen, technische kunststoffen voor spuitgegoten onderdelen, elektronicaproducten voor microcircuits en flexibele en gedrukte bedradingsplaten, en verschillende soorten polyesterfilms. Het DuPont aanbod omvat ook glaslaminaatproducten, componenten voor brandstofcellen, koelmiddelen en thermische beschermingsmaterialen. DuPont werkt hard aan het lanceren van duurzame biomaterialen voor de autoindustrie, zoals weefsels en technische polymeren, en brandstoffen die de afhankelijkheid van aardolie verminderen en voertuigen lichter en zuiniger maken.

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie, vervoer en transport. Kijk voor meer informatie op www.nl.dupont.com.