Dordrecht, 20 juli 2009

25% lichter: revolutionaire ultralichte band van Dunlop met DuPont™ Kevlar® technologie

Dunlop introduceert een ultralichte band waarbij de traditionele stalen onderdelen zijn vervangen door de nieuwste DuPont™ Kevlar® technologie. Hierdoor wil Dunlop een beter brandstofverbruik bereiken in combinatie met uitstekende prestaties en meer rijplezier. De nieuwe band is 25 procent lichter dan vergelijkbare banden van dezelfde maat. Zo’n grote gewichtsvermindering leidt tot een lagere rolweerstand en dus een lager brandstofverbruik.

Voor bepaalde onderdelen van een band worden gewoonlijk zeer fijne stalen draden gebruikt, die tot flexibele en sterke strengen worden vervlochten. Deze stalen strengen worden gebruikt in de koordlagen en de hiel van de band. Omdat staal relatief zwaar is, deed de R&D-afdeling van Dunlop onderzoek naar alternatieven die minstens zo sterk zijn maar ook lichter om het brandstofverbruik te beperken zonder afbreuk te doen aan de duurzaamheid van de band. Dunlop werkt nauw samen met de R&D-teams van DuPont om Kevlar® ook in de toekomst toe te passen in banden.

DuPont™ Kevlar® is een synthetische vezel die bij een gelijk gewicht vijf keer sterker is dan staal en die zijn sterkte en duurzaamheid behoudt in een groot temperatuurbereik. Het is gebruikt om bijna alle stalen onderdelen van de band te vervangen. Voor een aantal stalen onderdelen gebruikten de technici van Dunlop speciale hybridematerialen of andere nylonsoorten om het gewicht van de band te verlagen.

Dunlop SP Sport Maxx TT bewijst de kwaliteiten van Kevlar®
DuPont™ Kevlar® is al toegepast in Dunlops prijswinnende ultra-high performance band SP Sport Maxx TT in de vorm van Kevlar® pulp.
Kevlar® pulp bestaat uit zeer fijngehakte vezels die kunnen worden gebruikt als speciale toevoeging om de eigenschappen van een materiaal te verbeteren met zijn uitmuntende sterkte en viscositeit onder zware belasting. Bij de Dunlop SP Sport Maxx TT is Kevlar® EE gebruikt in de apex van de band. De toevoeging van Kevlar® EE aan de apex (de verbinding tussen de hiel en de wang van de band) zorgt voor een stijvere bandwang die beter bestand is tegen torsie, belasting en warmte. Dit garandeert een betere stabiliteit bij het nemen van bochten, evenals een beter wegcontact en meer stuurprecisie.

DuPont™Kevlar®: vijf keer sterker dan staal
DuPont™ Kevlar® is een aramidevezel. De chemische samenstelling van Kevlar® is poly para-phenyleneterephthalamide, beter bekend als para-aramide. Aramide behoort tot de familie van nylons. Gewoon nylon heeft meestal niet de optimale structuur, dus het verschil met para-aramide is van groot belang. DuPont biedt Kevlar® aan in de vorm van gesneden vezels die kunnen worden omgezet in garen of draad, matten of vezelpulp.
DuPont™Kevlar® wordt gebruikt in een veelvoud aan toepassingen, van kogelvrije vesten tot onderwaterkabels, parachutes, ruimtevaartuigen en met de lancering van de Dunlop SP Sport Maxx TT ook, voor de eerste keer, in de volledige hielzone van een band.

Over Dunlop
Dunlop is een van de grootste fabrikanten ter wereld van banden voor snelle en supersnelle auto’s. De uitgebreide ervaring van Dunlop in de auto- en motorsport, met een indrukwekkende lijst successen, heeft geleid tot innovatieve technologieën voor banden voor dagelijks gebruik. Met als uitgangspunt de klant maximaal rijplezier te bezorgen, heeft Dunlop voor automobilisten en motorrijders, ongeacht eenieders rijstijl, banden in het programma die voor hun prestaties en duurzaamheid profiteren van de allernieuwste technologieën, waaronder banden met RunOnFlat technologie, die worden gebruikt bij prijswinnende auto’s zoals de Mini, BMW 1, 3 en 5 series en de BMW X5.

Veel prestigieuze automerken, waaronder Alfa Romeo, AMG, Audi, Bentley, BMW, Jaguar, Lexus, Mercedes-Benz en Porsche, zetten hun modellen standaard op banden van Dunlop.

Ga voor meer informatie over Dunlop naar www.dunlop.eu

Over DuPont

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie, vervoer en transport. Kijk voor meer informatie op www.nl.dupont.com.

DuPont™ en Kevlar® zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van E.I. du Pont de Nemours and Company.

klik hier voor grote foto