persbericht

Dordrecht, 21 augustus 2009

DuPont investeert 120 miljoen dollar in capaciteitsuitbreiding van Tedlar® zonnepaneelmaterialen

Bedrijf verwacht tegen 2012 een omzet van 1 miljard dollar in PV-materialen

DuPont vergroot de productie van haar hoogwaardige DuPont™ Tedlar® polyvinylfluoride (PVF) productlijn. Deze uitbreiding omvat een investering van ruim 120 miljoen dollar, waarmee de capaciteit van monomeer en hars (dat wordt gebruikt voor de productie van Tedlar® films) met ruim 50 procent wordt vergroot. Tedlar® folies zijn een essentieel onderdeel van de achterkant van zonnepanelen (de zogenaamde backsheets) en zorgen ervoor dat de panelen onder alle weersomstandigheden lang meegaan.

De capaciteitsuitbreiding komt in de Verenigde Staten bij de vestigingen in Louisville (Kentucky) en Fayetteville (North Carolina) waar al is begonnen met de bouw van de nieuwe monomeer- en harsfabrieken. De fabrieken zullen naar verwachting halverwege 2010 worden opgestart.

DuPont heeft in 2009 al capaciteitsuitbreidingen gerealiseerd voor Tedlar® PV2100 folies en werkt aan de afronding van de technische details en het ontwerp van een geplande productie-uitbreiding van Tedlar® PV2000 folies. Met deze uitbreidingen wordt de Tedlar® foliecapaciteit voor de zonne-energie-industrie meer dan verdubbeld.

Volgens David B. Miller, group vice president – DuPont Electronic & Communication Technologies, ondersteunt deze investering de omvangrijke stijging van de wereldwijde vraag naar schone, duurzame energie. Met de capaciteitsuitbreidingen wil DuPont zijn leidersrol op de markt voor zonnepaneelbacksheets behouden. De sheets zorgen voor de langdurige, betrouwbare stroomvoorziening die klanten verwachten van hun investering in duurzame energie.

De investering is in lijn met het streven van de onderneming, zoals vorige week bekend is gemaakt, om zich te richten op vier wereldwijde trends die zich aftekenen. Eén daarvan is het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.

DuPont verwacht dat de zonne-energiemarkt in de komende jaren snel zal groeien en deze groei zal de vraag stimuleren naar Tedlar® en andere nieuwe materialen die de levensduur van zonnecellen en –modules verlengen en de efficiëntie ervan verbeteren. DuPont verwacht dat de totaalomzet van producten voor de zonne-energie-industrie tegen 2012 meer dan 1 miljard dollar zal zijn.

DuPont™ Tedlar® PVF folies zijn al meer dan 25 jaar een essentieel onderdeel van de achterkant van zonnepanelen. Tedlar® wordt alom beschouwd als de industriële standaard omdat het zeer sterk is, weers- en vochtbestendig en bestand tegen ultraviolette straling. Daardoor zorgt Tedlar® ervoor dat zonnepanelen lang meegaan wat ze een duurzame energiebron maakt. Tedlar® folie wordt ook gebruikt voor belangrijke toepassingen in de luchtvaart, de bouwsector en voor grafische kunsten omdat het duurzaam en weersbestendig is. Tedlar® wordt gemaakt in de vestigingen van DuPont in Fayetteville (North Carolina), Louisville (Kentucky), Buffalo (New York), Parlin (New Jersey) en Fort Madison, Iowa en Towanda (Pennsylvania).

DuPont™ Tedlar® PVF folies maken deel uit van de brede en groeiende productportfolio van DuPont Photovoltaic Solutions, een bedrijfsonderdeel dat DuPont wetenschap en technologie gebruikt ter ondersteuning van de spectaculaire groei van de wereldwijde zonne-energie-industrie. Ga voor meer informatie over DuPont Photovoltaic Solutions naar  photovoltaics.dupont.com.

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, elektronica, bouw, communicatie, veiligheid en beveiliging, vervoer en kleding.

Forward-Looking Statements: This news release contains forward-looking statements based on management’s current expectations, estimates and projections. The company does not undertake to update any forward-looking statements as a result of future developments or new information. All statements that address expectations or projections about the future, including statements about the company’s strategy for growth, product development, market position, expected expenditures and financial results are forward-looking statements. Some of the forward-looking statements may be identified by words like "expects," "anticipates," "plans," "intends," "projects," "indicates," and similar expressions. These statements are not guarantees of future performance and involve a number of risks, uncertainties and assumptions. Many factors, including those discussed more fully elsewhere in this release and in DuPont’s filings with the Securities and Exchange Commission, particularly its latest annual report on Form 10-K, as well as others, could cause results to differ materially from those stated. These factors include, but are not limited to changes in the laws, regulations, policies and economic conditions of countries in which the company does business; competitive pressures; successful integration of structural changes, including acquisitions, divestitures and alliances; research and development of new products, including regulatory approval and market acceptance, and seasonality of sales of agricultural products.

Het DuPont ovaal, DuPont, The miracles of science en Tedlar® zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van DuPont of haar filialen.

DuPont is een toonaangevende leverancier van materialen en technologie aan de zonne-energie-industrie. Het bedrijf verwacht dat de totaalomzet van producten voor deze industrie tegen 2012 meer dan 1 miljard dollar zal zijn.

DuPont Photovoltaic Solutions Fact Sheet   http://www2.dupont.com/Photovoltaics/en_US/assets/downloads/pdf/DPVS_FactSheet.pdf