Dordrecht, 20 oktober 2009

DuPont boekt sterke resultaten in derde kwartaal

In het derde kwartaal van 2009 heeft DuPont een omzet behaald van 6,0 miljard dollar. Dat is 18 procent lager dan in dezelfde periode van 2008. De nettowinst van DuPont over het derde kwartaal 2009 bedroeg 409 miljoen dollar (367 miljoen dollar in het derde kwartaal van 2008, inclusief een eenmalige voorziening van 146 miljoen dollar vanwege orkaanschade). De winst per aandeel komt uit op 0,45 dollar (tegen 0,40 dollar per aandeel in 2008, en een kostenpost van 0,16 dollar per aandeel vanwege orkaanschade). Hoewel de daling van volumes is afgenomen, was het omzetvolume toch nog lager dan vorig jaar door de algemene zwakkere economische omstandigheden.

"Ondanks de zeer moeilijke zakelijke omstandigheden hebben we onze beloften aan de aandeelhouders kunnen nakomen," zei DuPont CEO Ellen Kullman. "Naarmate de marktsituatie stabieler wordt, zien we steeds meer verbeteringen in onze industriële businesses. Met een meer gestroomlijnde organisatie, een blijvende verlaging van de vaste kosten en een verhoogde productiviteit bevindt DuPont zich in een goede positie om te profiteren van de aantrekkende markt. We blijven eraan werken om onze marktgerichte wetenschap in het hele bedrijf op een hoger plan te brengen om onze klanten overal ter wereld de producten te leveren die zij willen hebben. We zijn gefocust op groei en onze onvermoeibare operationele discipline, zodat we steeds betere winstcijfers kunnen boeken."

De nettowinst is het resultaat van aanzienlijk lagere kosten, gedeeltelijk tenietgedaan door lagere omzetvolumes. De geconsolideerde netto-omzet in het derde kwartaal 2009 (6,0 miljard dollar) was 18 procent lager dan vorig jaar, als gevolg van lagere volumes (12 procent), lagere lokale prijzen (2 procent), de negatieve invloed van wisselkoersen (3 procent) en portfoliowijzigingen (een vermindering van 1 procent netto). Hoewel de jaarlijkse vermindering van volumes is afgenomen, was het omzetvolume toch nog lager dan vorig jaar door de algemene zwakkere economische omstandigheden.

DuPont heeft haar winstverwachting voor het hele jaar 2009 aangepast naar 1,95 – 2,05 dollar per aandeel, exclusief speciale posten. De verwachting voor de vrije kasstroom blijft 2,5 miljard dollar. Het vooruitzicht is gebaseerd op een toenemende vraag vanuit alle belangrijke markten. De onderneming verwacht dat de grondstofkosten lager zullen zijn en dat de wisselkoersen een gunstige invloed op de winst in het vierde kwartaal zullen hebben ten opzichte van vorig jaar. Er zullen drastische maatregelen genomen blijven worden om kosten en kapitaaluitgaven te beperken, maar het bedrijf zal tegelijkertijd op gepaste wijze blijven investeren in businesses met een flink groeipotentieel en ruime marges, waaronder zaadproducten en fotovoltaïsche materialen (voor zonnecellen).

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie en vervoer.