Dordrecht, 11 november 2009

DuPont juicht het plan van het European Patent Office toe om een patent toe te kennen voor een nieuw koelmiddel met een lager broeikasgaspotentieel voor airconditioningsystemen in auto’s. In samenwerking met de auto-industrie hebben DuPont en Honeywell gewerkt aan de ontwikkeling van het nieuwe product, HFO-1234yf. DuPont krijgt wereldwijd toegang tot Honeywells patent.

De meeste grote autofabrikanten en verschillende overheidsinstanties hebben HFO-1234yf uitgebreid onderzocht en zijn tot de conclusie gekomen dat het veel beter is dan andere alternatieven voor HFC-134a. Naast testen die zijn uitgevoerd door DuPont en andere bedrijven heeft het Amerikaanse Environmental Protection Agency zijn eigen testen uitgevoerd. Op basis daarvan heeft dit agentschap voorgesteld dat in het kader van het federale beleid inzake belangrijke nieuwe alternatieven goedkeuring wordt verleend voor het gebruik van HFO-1234yf voor airconditioningsystemen in auto’s.

"We zijn blij met de toekenning van het patent door het European Patent Office voor het gebruik van HFO-1234yf voor airco’s in auto’s," zei Diane Picho, global business manager, DuPont Refrigerants. "DuPont brengt dit milieuvriendelijke product nu op de markt met de extra bescherming van het intellectueel eigendom die dit patent biedt."

DuPont voert ook laboratorium- en praktijktesten uit om te beoordelen of HFO-1234yf en andere koelmiddelen met vergelijkbare eigenschappen duurzamere alternatieven zijn voor stationaire airconditioning- en koelsystemen.

Honeywell en DuPont hebben HFO-1234yf ontwikkeld om de auto-industrie te helpen te voldoen aan de nieuwe EU-richtlijnen die op 1 januari 2011 van kracht worden. Volgens die regels moeten autofabrikanten koelmiddelen gebruiken met een broeikaseffect (GWP) dat minder is dan 150. HFO-1234yf heeft een GWP van 4, terwijl HFC-134a, dat nu veel wordt gebruikt voor aircosystemen in auto’s, een GWP van 1.430 heeft.

DuPont – één van de eerste bedrijven die, bijna 19 jaar geleden, milieudoelstellingen publiekelijk bekend maakte – heeft haar inzet voor duurzaamheid verbreed met marktgedreven doelstellingen voor zowel de omzet als R&D-investeringen. De doelstellingen zijn direct gekoppeld aan zakelijke groei en specifiek aan de ontwikkeling van veiligere en milieuvriendelijkere nieuwe producten voor belangrijke wereldmarkten.

DuPont is een toonaangevende wereldwijde leverancier van koelmiddelen. Het bedrijf benut wetenschap en technologie, haar marktkennis en wereldwijde bereik om duurzame materialen en oplossingen te bieden voor meer comfort in het leven van de mens, het conserveren van voedsel, het verbeteren van industriële processen en het verminderen van de afdruk op het milieu.

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie en vervoer.