Dordrecht, 7 januari 2010

Onderzoek DuPont: zilver wereldwijd populairste autokleur 2009

Zwart in Europa op eerste plaats

Zilver, zwart en wit zijn wereldwijd de populairste autokleuren. Dat blijkt uit het jaarlijkse Global Automotive Color Popularity Report van Dupont dat voor het 57e achtereenvolgende jaar is verschenen. Het onderzoek is de meest gezaghebbende bron voor informatie en trends over de populariteit van autokleuren, met gedetailleerde gegevens voor het topsegment van de auto-industrie. Voor het eerst is ook een lijst gepubliceerd met de populairste kleuren wereldwijd. Zwart – wereldwijd op de tweede plaats – blijkt in Europa de populairste kleur.

De toptien van populairste autokleuren wereldwijd ziet er als volgt uit:

1. Zilver – 25 procent

2. Zwart – 23 procent

3. Wit – 16 procent

4. Grijs – 13 procent

5. Blauw – 9 procent

6. Rood – 8 procent

7. Bruin/beige – 4 procent

8. Groen – 1 procent

9. Geel/goud – 1 procent

10. Overige – <1 procent

Hoewel de resultaten lijken aan te geven dat wereldwijd min of meer dezelfde kleuren worden gekozen, waarbij in bepaalde regio’s de voorkeur uit lijkt te gaan naar bepaalde kleuren, blijven onderlinge verschillen tussen regio’s bestaan. De drie populairste kleuren – zwart, wit en zilver – zijn wereldwijd sterk aanwezig en we zien in alle regio’s een groei van deze kleuren.

Regionale verschillen

Hoewel wereldwijde trends onmiskenbaar zijn, bestaan er nog steeds duidelijke regionale verschillen in kleurenvoorkeur. De voorkeur voor een bepaalde kleur kan van jaar tot jaar verschillen vanwege allerlei factoren, zoals de introductie van nieuwe autotypes, kleinere auto’s, de smaak van de consument en zelfs de economie. Deze en andere culturele, sociale en demografische invloeden kunnen in de loop der tijd regionale trends doen veranderen..

In Europa blijft zwart (27 procent) terrein winnen op zilver (19,9 procent) dat steeds minder populair wordt. Wit wordt steeds populairder, maar blijft op de tweede rang staan met 10,2 procent van de markt.

In Noord-Amerika blijft wit (17,8 procent) de populairste kleur, met zwart (17 procent) en zilver (16,7 procent) op de tweede en derde plaats. Maar bij nader onderzoek blijkt zwart in de loop der tijd wel populairder geworden te zijn – een stijging van zes percentagepunten ten opzichte van 2005 – terwijl zilver en wit in de afgelopen vijf jaar minder populair zijn geworden (een daling van ongeveer twee percentagepunten). De kleuren blauw en rood blijven populair op de Noord-Amerikaanse markt, met een stijging van 11 procent in 2006 naar ongeveer 12 procent dit jaar.

In Japan was dit jaar sprake van een grote kentering wat betreft kleurvoorkeuren, met als resultaat een grote gelijkenis met de Noord-Amerikaanse en Europese markten. Wit bleef de populairste kleur (28 procent), ondanks een achteruitgang van 4 punten ten opzichte van 2008. Zilver daalde met vijf punten naar 23 procent, net als zwart.

De Chinese automarkt heeft te maken met grote schommelingen in kleurvoorkeur. Zilver steeg met vier punten naar 36 procent en bleef daarmee de populairste kleur. Zwart daalde met acht punten naar 23 procent – goed voor een tweede plaats. Naarmate deze markt verder groeit, zullen de schommelingen afnemen.

De markt in India laat een sterke voorkeur zien voor zilver (26,4 procent), wit (23,4 procent), rood (16,1 procent) en blauw (10,9 procent). De overige kleuren vergaren elk 6 procent of minder van de markt.

De Russische markt vertoont veel gelijkenis met India, met een grote verscheidenheid aan chromakleuren, vooral in de groenschakeringen. Op de Russische lijst staat zilver bovenaan (23,4 procent), gevolgd door groen (18,2 procent), zwart (16,7 procent), blauw (15,5 procent) en rood (10,8 procent).

Volgens DuPont is het essentieel in de autobranche om trends minstens drie jaar voordat een nieuw model op de markt komt, te voorspellen omdat het ontwikkelen en maken van een auto zo veel tijd kost. Als partner van haar klanten in de auto-industrie organiseert DuPont elk jaar een kleurentrendshow waar aandacht wordt besteed aan nieuwe autokleuren en technologische ontwikkelingen.

DuPont en de auto-industrie

DuPont levert niet alleen lakken en coatings voor nieuwe auto’s en aftermarket toepassingen zoals schadeherstel, maar levert een breed scala aan producten aan de wereldwijde auto- en transportindustrie, waaronder elastomeren voor slangen, gordels en andere onderdelen; technische kunststoffen voor spuitgegoten onderdelen; elektronische producten voor chips en flexibele en printplaten; en allerlei polyesterfolies. Het DuPont aanbod omvat ook gelamineerd glas, brandstofcelonderdelen, koelmiddelen en thermische beschermingsmaterialen. DuPont werkt hard aan de introductie van duurzame biomaterialen voor geweven materialen, technische polymeren en brandstoffen. Deze producten verminderen de afhankelijkheid van aardolie, reduceren het gewicht van voertuigen en verbeteren de brandstofefficiëntie.

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie en vervoer.