Dordrecht, 14 januari 2010

Toyota gebruikt DuPont Sorona® uit hernieuwbare bronnen voor haar nieuwe model "SAI®"

Dupont maakt levert vezels gemaakt van DuPont™ Sorona® polymeer uit hernieuwbare bronnen voor de plafondbekleding, de zonneklep en de stijlen van Toyota’s nieuwste model, de SAI®. DuPont™ Sorona® vezels worden ook gebruikt voor de vloermatten, die onder de merknaam Toyota worden verkocht.

DuPont™ Sorona® materialen uit duurzame bronnen zijn verwerkt in het interieur van de hybride-auto Toyota Sai.  (Hoge Resolutie) Foto beschikbaar gesteld door Toyota

Het nieuwe model SAI®, dat vorige maand werd geïntroduceerd, is een zeer ecologische "compacte luxeauto" met een grote hoeveelheid ecokunststoffen die zijn gemaakt uit planten. Ongeveer 60 procent van het interieur van de auto bestaat uit deze kunststoffen. De nieuwe auto wordt verkocht in Japan.

DuPont en Toyota hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan en willen op een milieuvriendelijke manier innovatieve oplossingen bieden die een positieve bijdrage leveren aan het leven van hun onze klanten. Het gebruik van hernieuwbare materialen aan bedrijven zoals Toyota past wat dat betreft in de strategie van DuPont, vindt John P. Ranieri, vice president -- DuPont BioMaterials Group.

DuPont™ Sorona® polymeer is een PTT-hars dat ontstaat door copolymerisatie van 1,3-propaandiol, dat wordt gewonnen uit maïszetmeel met behulp van een biotechnologisch fermentatieproces van DuPont, en tereftaalzuur. Door Sorona® polymeer te gebruiken, kan de uitstoot van kooldioxide worden teruggedrongen, in vergelijking met het gebruik van materialen op basis van aardolie, die worden gebruikt voor conventionele onderdelen van het auto-interieur. Deze toepassing zal ook een bijdrage leveren aan maatregelen om opwarming van de aarde te beperken en bronnen die uitgeput kunnen raken worden ermee gespaard.

Het gebruik van Sorona® vezels laat zien dat het de onderneming ernst is met de onlangs gedane belofte om zich te focussen op vier trends die zich wereldwijd aftekenen. Eén daarvan is de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen.

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie en vervoer.

DuPont™ en Sorona® zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van DuPont of haar filialen.

SAI® is een gedeponeerd handelsmerk van Toyota Motor Corporation.