Dordrecht, 26 januari 2010

DuPont maakt omzet bekend over 2009: 26,109 miljard dollar; winst in 2009: 1,755 miljard dollar

Hogere winstverwachting voor 2010
Resultaten zijn het gevolg van hogere volumes in alle regio’s

DuPont maakt een omzet over 2009 bekend van 26,109 miljard dollar (30,529 miljard dollar in 2008). De winst in 2009 kwam uit op 1,755 miljard dollar, tegen 2,007 miljard dollar in 2008.
DuPont behaalde over het vierde kwartaal 2009 een winst van 0,48 dollar per aandeel, in vergelijking met een verlies van 0,70 dollar per aandeel over het vierde kwartaal 2008. Exclusief speciale posten bedroeg de winst over het vierde kwartaal 2009 0,44 dollar per aandeel, vergeleken met een verlies van 0,28 dollar in het voorgaande jaar

De omzet van 6,4 miljard dollar was 10 procent hoger dan het jaar daarvoor, vooral als gevolg van een 20 procent hogere omzet in titaandioxide, elektronische materialen, hoogwaardige polymeren en zaadproducten.

Volumes stegen met 10 procent, als gevolg van een stijging in alle regio’s. De omzet in de regio Asia Pacific overtrof het niveau van voor de recessie; het volume steeg met 34 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, hoofdzakelijk door de sterke vraag in China, Japan, Korea en India.

De kosten voor grondstoffen, energie en transport in het vierde kwartaal waren ongeveer 20 procent lager na een bijstelling voor valuta en volume.

Het bedrijf overtrof de doelstelling voor het hele jaar om 1 miljard dollar te besparen door het verlagen van de vaste kosten en het treffen van productiviteitsmaatregelen.

De winst over het hele jaar 2009 was 1,92 dollar per aandeel, vergeleken met 2,20 dollar in 2008. Exclusief speciale posten bedroeg de winst over 2009 2,03 dollar per aandeel, vergeleken met 2,78 dollar in het jaar daarvoor.

De vrije kasstroom over het hele jaar was 3,4 miljard dollar, waarmee de doelstelling van het bedrijf werd bereikt. Dit resultaat is het gevolg van kapitaalproductiviteit en gunstige valuta-invloeden.

DuPont verhoogde haar winstverwachting voor het hele jaar 2010 naar 2,15 – 2,45 dollar per aandeel. De vorige verwachting was 2,10 – 2,40 dollar per aandeel.

"DuPont heeft in 2009 al haar beloften waargemaakt," zei Ellen Kullman, voorzitter en CEO van DuPont. "We willen in 2010 nog sterker worden, door verder uit te bouwen wat we vorig jaar hebben bereikt. Daarbij zal de nadruk liggen op omzetgroei door middel van marktgerichte innovatie en operationele hefboomwerking. We blijven tot 2012 streven naar een samengestelde jaarlijkse groei van 10 procent voor de omzet en 20 procent voor de winst."

Wereldwijde geconsolideerde omzet en nettowinst .

De geconsolideerde netto-omzet in het vierde kwartaal 2009 (6,4 miljard dollar) was 10 procent hoger dan vorig jaar als gevolg van hogere volumes (10 procent), lagere lokale verkoopprijzen (3 procent), de gunstige invloed van wisselkoersen (4 procent) en portfoliowijzigingen (een vermindering van 1 procent). De nettowinst van DuPont over het vierde kwartaal 2009 was 441 miljoen dollar vergeleken met een verlies van 629 miljoen dollar vorig jaar. De nettowinst exclusief speciale posten was 402 miljoen dollar in vergelijking met een verlies van 249 miljoen dollar vorig jaar. Die verbetering is het gevolg van aanzienlijk hogere omzetvolumes, lagere variabele kosten en gunstige valuta-invloeden.

Vooruitzichten

DuPont blijft voor de periode 2009-2012 streven naar een groei van de samengestelde winst van 20 procent en een vrije kasstroom in 2010 van meer dan 1,5 miljard dollar, zoals in november 2009 bekend is gemaakt. Vandaag heeft DuPont haar winstverwachting voor het hele jaar 2010 verhoogd naar 2,15 – 2,45 dollar per aandeel, vergeleken met de vorige verwachting van 2,10 – 2,40 dollar per aandeel. "De successen die we vorig jaar hebben geboekt met rigoureuze kostenbesparingen en cashgenererende maatregelen, willen we in 2010 verder uitbouwen," zei Kullman. "We hebben nog steeds het volste vertrouwen in onze winstverwachting voor 2010, op grond van de verbeterende economische omstandigheden in combinatie met goed gepositioneerde en gestroomlijnde businesses. Al onze business units hebben duidelijke doelen, onze leiders begrijpen hun verantwoordelijkheden en onze teams zijn er klaar voor om in 2010 resultaten te boeken."

De volledige financiële informatie is beschikbaar via het DuPont Investor Center op www.dupont.com.

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie en vervoer.