Dordrecht, 2 februari 2010

DuPont opent zonne-energielaboratorium bij Genève

Snellere introductie van innovatie komt tegemoet aan vraag van snelgroeiende zonne-energiemarkt

DuPont heeft in het DuPont European Technical Center in Meyrin bij Genève (Zwitserland) haar Photovoltaic (PV) Application Laboratory geopend. Het lab - geplande investering 5 miljoen dollar - richt zich op de ontwikkeling van de nieuwste generatie producten voor zonneceltechnologie. Daarbij wordt nauw samengewerkt met klanten in Europa voor wereldwijde toepassingen in de snelgroeiende zonne-energiemarkt. De opening werd verricht door Ellen Kullman (voorzitter en CEO van DuPont) en Ian Hudson (president, DuPont Europa, het Midden-Oosten en Afrika).

Het PV Application Lab doet dienst als een open centrum dat de uitwisseling van technologieën mogelijk maakt, evenals samenwerkingsverbanden voor research tussen DuPont en klanten, industriële partners, instituten en de academische wereld. Bij de opening werd DuPont™ PV Intégré als voorbeeld van open innovatie getoond, een nieuw innovatief in gebouwen geïntegreerd fotovoltaïsch paneelsysteem dat de plaats inneemt van dakpannen of –leien. Dit systeem werd in het lab ontwikkeld, in samenwerking met DuPont Building Innovations, DuPont Performance Polymers en externe partners uit de industrie. DuPont™ PV Intégré kan veel makkelijker en sneller worden geïnstalleerd, het is zeer energie-efficiënt en waterdicht en het geeft gebouwen een veel fraaier uiterlijk. Het systeem werd aanvankelijk ontwikkeld voor de Franse markt, waar het in het eerste kwartaal van 2010 zal worden geïntroduceerd. Tijdens een tweede fase zal dit innovatieve zonnepaneelsysteem ook in andere Zuid-Europese landen op de markt komen.

Volgens de CEO van DuPont is energie een wereldomvattend thema. Opwekking en opslag van duurzame energie zal de komende 20 jaar de snelstgroeiende sector in de energiemarkt zijn. In het lab benut DuPont doet het concern wetenschappelijk onderzoek om producten en technologieën te bieden waarmee we de warmte van de zon kan worden omgezet in schone energie. Daarmee levert DuPont een bijdrage aan de wereldwijde trend om onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen.

In 2009 bedroeg de omzet van DuPont meer dan 500 miljoen dollar en het bedrijf verwacht dat de verkoop van het hele productaanbod voor de fotovoltaïsche industrie tegen 2012 meer zal zijn dan 1 miljard dollar. Onlangs heeft DuPont fors geïnvesteerd in productontwikkeling en capaciteitsuitbreidingen voor toonaangevende productie die cruciaal zijn voor het maken van zonnecellen en –modules, waaronder Solamet® fotovoltaïsche metallisaties, DuPont PV5300 inkapselingslagen en Tedlar® PVF folies.
Al ruim 25 jaar nemen DuPont materialen een leidende positie in wat betreft fotovoltaïsche innovatie. DuPont verwacht dat de PV markt in 2010 met zo’n 30 procent zal groeien en in de drie daaropvolgende jaren snel zal blijven groeien.

DuPont Photovoltaic Solutions heeft de zonne-energie-industrie de breedste portfolio te bieden, met meer dan 10 producten die van cruciaal belang zijn voor de productie van fotovoltaïsche materialen, die zijn ontworpen om met elkaar de efficiëntie en levensduur van zonne-energiemodules te verbeteren en de systeemkosten te verlagen die nodig zijn om op gelijke voet met het elektriciteitsnet te komen. Ga voor meer informatie over DuPont Photovoltaic Solutions naar http://photovoltaics.dupont.com.

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie en vervoer.

Forward-Looking Statements: This news release contains forward-looking statements based on management’s current expectations, estimates and projections. The company does not undertake to update any forward-looking statements as a result of future developments or new information. All statements that address expectations or projections about the future, including statements about the company’s strategy for growth, product development, market position, expected expenditures and financial results are forward-looking statements. Some of the forward-looking statements may be identified by words like "expects," "anticipates," "plans," "intends," "projects," "indicates," and similar expressions. These statements are not guarantees of future performance and involve a number of risks, uncertainties and assumptions. Many factors, including those discussed more fully elsewhere in this release and in DuPont’s filings with the Securities and Exchange Commission, particularly its latest annual report on Form 10-K, as well as others, could cause results to differ materially from those stated. These factors include, but are not limited to changes in the laws, regulations, policies and economic conditions of countries in which the company does business; competitive pressures; successful integration of structural changes, including acquisitions, divestitures and alliances; research and development of new products, including regulatory approval and market acceptance, and seasonality of sales of agricultural products.

Het DuPont Oval Logo, DuPont™, The miracles of science™, Solamet® enTedlar® zijn geregistreerde handelsmerken of handelsmerken van DuPont of diens dochterbedrijven.

dupont meyrin laboratorium.