Dordrecht, 8 april 2010

DuPont levert materialen voor PlanetSolar, het grootste schip op zonne-energie ooit gebouwd

DuPont levert innovatieve zonnepaneelmodules en hoogwaardige, zeebestendige lakken voor de PlanetSolar, het grootste schip op zonne-energie dat ooit is gebouwd. De PlanetSolar is een catamaran van 31 meter lang en 15 meter breed, bedekt met 500 vierkante meter fotovoltaïsche zonnepanelen die de elektrische motor van energie voorzien. In 2011 start de PlanetSolar, als eerste op zonne-energie aangedreven schip, haar wereldreis om te laten zien dat hernieuwbare energie en technologie toegepast kunnen worden om duurzaam transport mogelijk te maken.

"Gebruik maken van technologie en onze kennis, om onze energie-efficiëntie te verbeteren en het gebruik van hernieuwbare energie te stimuleren, is de weg naar een wereld die zal blijven bestaan. PlanetSolar wil laten zien dat er oplossingen zijn," zegt Raphael Domjan, de oprichter van het project en de kapitein van de catamaran.

"PlanetSolar is meer dan een schip op zonne-energie. Het is het concrete bewijs dat wetenschap en technologie het licht van de zon kunnen omzetten in schone energie. Dit project toont oplossingen die bijdragen aan de bewustwording van duurzame alternatieven in de transportsector. We zijn zeer trots dat we aan dit project deelnemen," zei Ian Hudson, president – DuPont Europa, het Midden-Oosten & Afrika.

De zonnepanelen die het schip van energie voorzien, worden blootgesteld aan zware omstandigheden op zee. De materialen waaruit deze panelen zijn opgebouwd, moeten zeer duurzaam zijn. DuPont™ Tedlar® polyvinylfluoride (PVF) folie bijvoorbeeld, een onderdeel van de fotovoltaïsche backsheet, is een belangrijk materiaal dat de PlanetSolar modules beschermt en zorgt voor een betrouwbare energievoorziening tijdens de trip.

De romp van de PlanetSolar (1.300 vierkante meter) en het hele interieur, inclusief de cockpit, zijn gelakt met hoogwaardige DuPont Marine materiaalcoatings. De cockpit is gelakt met DuPont ™ PercoTop® 449, een topcoatsysteem, terwijl de buitenkant is gelakt met DuPont ™ Imron® Marine, dat duurzaamheid waarborgt, er mooi uitziet en een opvallende kleur heeft. Deze coatings zijn speciaal ontwikkeld voor omstandigheden op zee. UV-bestendige en extreem duurzame coatings zijn essentieel voor het langdurige succes van de boot.
Ga voor meer informatie naar http://www.planetsolar.org, http://photovoltaics.dupont.com, en http://coatingsolutions.dupont.com.

Naar verwachting zal opwekking en opslag van duurzame energie in de komende 20 jaar de snelst groeiende sector zijn in de energiemarkt. DuPont verwacht dat de wereldwijde omzet in de fotovoltaïsche sector tegen 2012 meer dan 1 miljard dollar zal bedragen. DuPont Photovoltaic Solutions is de belangrijkste technologieleverancier voor de fotovoltaïsche industrie, met meer dan 25 jaar ervaring in de ontwikkeling van fotovoltaïsche materialen en een brede en groeiende portfolio met materialen en technologie-oplossingen die zijn ontwikkeld om de efficiëntie en levensduur van fotovoltaïsche modules te verbeteren.

DuPont – één van de eerste bedrijven die, bijna 20 jaar geleden, milieudoelstellingen publiekelijk bekend maakte – heeft haar inzet voor duurzaamheid verbreed met marktgedreven doelstellingen voor zowel de omzet als R&D-investeringen. De doelstellingen zijn direct gekoppeld aan zakelijke groei en specifiek aan de ontwikkeling van veiligere en milieuvriendelijkere nieuwe producten voor belangrijke wereldmarkten.

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie en vervoer.

Het DuPont Oval logo, DuPont™, The miracles of science™, Tedlar®, PercoTop® en Imron® zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van DuPont of diens dochterondernemingen.