Dordrecht, 6 mei 2010

DuPont Tate & Lyle Bio Products verhoogt productiecapaciteit van Bio-PDO™ met 35%

DuPont Tate & Lyle Bio Products, LLC, een joint venture tussen DuPont en Tate & Lyle, verhoogt de productiecapaciteit van het biomateriaal 1,3 propaandiol (Bio-PDO™) met 35 procent en breidt daarvoor de productievestiging in Loudon (Tennessee, Verenigde Staten) uit. De bouw start in juni en zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2011 gereed zijn. Bio-PDO™ wordt gebruikt voor producten variërend van cosmetica en persoonlijke verzorgingsproducten tot vloeistoffen en polymeren, waarvan de bekendste DuPont™ Sorona® is, een polymeer uit hernieuwbare bronnen. Bio-PDO™ wordt verkocht onder de merknamen Zemea® en Susterra®.

Sinds de oprichting in 2004 produceert DuPont Tate & Lyle Bio-PDO™ uit maïs in plaats van uit grondstoffen op basis van aardolie. Daarbij wordt gebruikgemaakt van een bedrijfseigen fermentatieproces. Bio-PDO™ wordt voor allerlei producten gebruikt als ingrediënt in materialen die voorheen uit aardolie werden gemaakt.
De uitbreiding volgt na slechts drie jaar productie en is volgens DuPont Tae & Lyle het bewijs dat industriële biotechnologie producten kan leveren die passen bij de behoeften van de industrie en de consument, en die tegelijkertijd een kleinere milieuafdruk hebben.

Tate & Lyle is een wereldleider in duurzame voedingsmiddelen- en industriële ingrediënten uit maïs en rietsuiker, die de wereldmarkt bedient vanuit meer dan 45 productievestigingen in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika, Europa en Zuidoost-Azië.

DuPont – één van de eerste bedrijven die, 20 jaar geleden, milieudoelstellingen publiekelijk bekend maakte – heeft haar inzet voor duurzaamheid verbreed met marktgedreven doelstellingen voor zowel de omzet als R&D-investeringen. De doelstellingen zijn direct gekoppeld aan zakelijke groei en specifiek aan de ontwikkeling van veiligere en milieuvriendelijkere nieuwe producten voor belangrijke wereldmarkten.

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie en vervoer.

Het DuPont Oval Logo, DuPont, The miracles of science, Sorona® en Bio-PDO™ zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van DuPont of diens dochterondernemingen.

Susterra® en Zemea® propaandiol zijn handelsmerken van DuPont Tate & Lyle Bio Products, LLC