persbericht

Dordrecht, 6 augustus 2010

Europese Unie verleent goedkeuring voor maïs met Herculex® I/Herculex® RW en Herculex® RW/ Herculex® I/Roundup Ready® Corn 2 Trait Stacks voor import, voedingsmiddelen, veevoer en voedselverwerking

De Europese Commissie heeft goedkeuring verleend voor het importeren, gebruiken als voedsel en veevoer en het verwerken van gentech-maïsproducten die zijn ontwikkeld door de DuPont business Pioneer Hi-Bred en Dow AgroSciences LLC, een volle dochteronderneming van The Dow Chemical Company. Maïsproducten met het Herculex® I insectenbeschermingsmiddel en met Herculex® RW (ook bekend als de 1507x59122 variant of als Herculex® Xtra®), en maïsproducten met Herculex® RW, Herculex® I en Roundup Ready® Corn 2 trait stack (ook bekend als de 59122x1507xNK603 variant) mogen nu in de Europese Unie (EU) worden geïmporteerd.

Paul E. Schickler
President
Pioneer Hi-Bred

Antonio Galindez
President en CEO
Dow AgroSciences LLC

"Deze goedkeuringen zijn veelbelovend voor andere goedkeuringen voor biotech-producten in de EU," zei Pioneer Hi-Bred President Paul E. Schickler. "We zijn hier erg blij mee en verzoeken de Commissie en de EU-lidstaten dringend om ook goedkeuring te verlenen voor de teelt van andere biotechgewassen zodat de boeren in Europa toegang hebben tot dezelfde technologieën als andere boeren in de wereld."

Herculex® RW bevat het Bt-gen (59122) waarmee de maïsplant milieuvriendelijker wordt beschermd tegen aanvallen van de maïswortelboorder. Bovendien kan met minder insecticiden worden volstaan. Herculex® I bevat het Bt-gen (1507) om bescherming te bieden tegen een breed spectrum van insectenplagen, waaronder de maïsboorder, de zwarte aardrups en de armeerups. Het Roundup Ready® Corn 2 (NK603) gen voor glyfosaatherbicidetolerantie  stelt telers in staat om het onkruid op hun velden effectief en efficiënt te bestrijden, met als gevolg een hogere opbrengst van de maïsplanten.

De goedkeuringen tonen volgens Antonio Galindez, President en CEO van Dow AgroSciences, aan dat de EU de uitgebreide gezondheids- en veiligheidsgegevens erkent die deze biotechproducten ondersteunen.

De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (ESFA), het onafhankelijke agentschap van de EU, heeft in april 2009 geoordeeld dat deze maïsvarianten (1507x59122 of 59122x1507xNK603) veilig zijn voor het gebruik in voedingsmiddelen en veevoer. Deze varianten zijn al goedgekeurd in negen landen. Nu mogen deze producten worden geïmporteerd in de EU in overeenstemming met de EU-regels, waaronder adequate etikettering en traceerbaarheid van de producten.

Dow AgroSciences LLC, met het hoofdkantoor in Indianapolis (in de Amerikaanse staat Indiana), is een toonaangevend landbouwbedrijf dat de kracht van de wetenschap en de technologie combineert met het "menselijk element" om datgene wat essentieel is voor de vooruitgang van de mensheid, voortdurend te verbeteren. Dow AgroSciences levert innovatieve technologieën voor gewasbescherming, ongedierte- en onkruidbestrijding, zaden, gen- en landbouwbiotechnologie om te voorzien in de behoeften van de groeiende wereldbevolking. Dow AgroSciences brengt deze technologie op de markt in de vorm van sojaboonzaden, onder de merknamen Mycogen®, Brodbeck™, Dairyland™ en Renze™. De wereldwijde omzet van Dow AgroSciences, een volle dochteronderneming van The Dow Chemical Company, is 4,5 miljard dollar.

Pioneer Hi-Bred (www.pioneer.com), een onderdeel van DuPont met het hoofdkantoor in Des Moines (in de Amerikaanse staat Iowa), is ’s werelds meest toonaangevende ontwikkelaar en leverancier van  geavanceerde genetisch gemodificeerde planten. Het bedrijf levert hoogkwalitatieve zaden aan boeren in ruim 90 landen. Pioneer biedt landbouwkundige ondersteuning en diensten om boeren te helpen hun productiviteit en winstgevendheid te verhogen en het ontwikkelt duurzame landbouwsystemen voor mensen overal ter wereld. Science with Service Delivering Success(TM).

DuPont (www.dupont.com) levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie en vervoer.

Herculex® Insect Protection technology is ontwikkeld door Dow AgroSciences en Pioneer Hi-Bred, een onderdeel van DuPont.

Herculex® en het HX logo zijn gedeponeerde handelsmerken van Dow AgroSciences LLC.

Roundup Ready® is een gedeponeerd handelsmerk dat onder licentie van Monsanto Company wordt gebruikt.

Mycogen®, Brodbeck™, Dairyland™ en Renze™ zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van Dow AgroSciences LLC.