Dordrecht, 10 augustus 2010

Met DuPont Energain™ accuscheiders van nanovezel meer stroom en langere levensduur van accu’s in hybride en elektrische auto’s

Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar hybride en elektrische auto’s heeft DuPont de eerste nanovezel polymeer accuscheider geïntroduceerd, die de prestaties en de veiligheid van lithiumionaccu’s verbetert. DuPont™ Energain™ accuscheiders geven 15 tot 30 procent meer stroom, verlengen de levensduur van de accu met 20 procent en maken de accu veiliger door stabiliteit bij hoge temperaturen. Met een krachtigere accu kunnen bestuurders langere afstanden overbruggen en sneller en veiliger accelereren. Voor auto- en accufabrikanten betekent meer stroom dat zij voor een hybride of elektrische auto minder accu’s nodig hebben dan nu.

DuPont schat dat de markt voor hoogwaardige lithiumionaccu’s tegen 2015 een waarde van ruim 7 miljard dollar per jaar zal vertegenwoordigen, hoofdzakelijk voor elektrische auto’s en in mindere mate voor fotovoltaïsche toepassingen en het elektriciteitsnet.

In de meeste hybride auto’s zitten tussen de 50 en 70 accu’s, plug-in elektrische auto’s met afstandsvergrotende motoren hebben 80 tot ruim 200 accu’s, en volledig elektrische auto’s hebben er 150 of meer. In elke accu bevindt zich een accuscheider die de twee elektrodes van elkaar scheidt. Het fungeert als een scheidingswand die voorkomt dat de elektrodes elkaar raken en kortsluiting maken, terwijl de lithiumionen heen en weer kunnen gaan om de accu te laden of te ontladen.

DuPont™ Energain™ accuscheiders worden gemaakt in een web met gebruikmaking van een bedrijfseigen spinproces waarbij draden aan één stuk worden gemaakt met een diameter van 200 tot 1.000 nanometer. Bij hoge temperaturen zijn de accuscheiders zeer stabiel en krimpen nauwelijks. Bovendien zijn ze zeer verzadigbaar in elektrolyte vloeistoffen. Het resultaat is een hogere efficiëntie, een langere levensduur van de accu en meer veiligheid. Accu’s met Energain™ accuscheiders kunnen snel opgeladen worden, leveren betere prestaties en voor een hybride auto zijn 33% minder accu’s nodig.

DuPont bouwt in Chesterfield County (in de Amerikaanse staat Virginia) een fabriek voor de productie van accu’s, voor verdere ontwikkeling en verkoop. Hoewel de accuscheider in eerste instantie gebruikt zal worden voor de accu’s in hybride en elektrische auto’s, kan de technologie ook worden toegepast voor accu’s in duurzame energie, het elektriciteitsnet en speciale consumententoepassingen, waaronder laptops, mobiele telefoons en elektrisch gereedschap. Andere producten op basis van DuPont’s bedrijfeigen nanovezeltechnologie worden speciaal ontwikkeld voor een breed scala aan vloeibare filtratietoepassingen voor de biofarmaceutische, micro-elektronica en voedsel- en drankenindustrie.

DuPont werkt wereldwijd samen met het grootste deel van de accu- en apparatuurleveranciers en de autofabrikanten. Het bedrijf heeft kleine hoeveelheden van de accuscheiders gemaakt in fabrieken in Wilmington (in de Amerikaanse staat Delaware) en in Seoul (in Zuid-Korea). De nieuwe fabriek in Chesterfield County, Va. zal in het eerste kwartaal 2011 worden opgestart. Aanvankelijk zal er voldoende materiaal worden geproduceerd om producten te kunnen leveren voor 20 procent van de hybride en elektrische auto’s.

DuPont maakt ruim 100 producten die worden gebruikt voor alle belangrijke onderdelen van auto’s, evenals andere producten voor accu’s, waaronder fluorpolymeer bindingstechnologie om de elektrodes bij elkaar te houden; DuPont™ Kapton® tape en isolators in de "jelly rolls" van accu’s om de lagen tijdens het productieproces bij elkaar te houden; DuPont™ Kalrez® elastomeren om accu’s en vulapparatuur af te sluiten; hoogwaardige polymeren zoals DuPont™ Zytel® nylon in accupacks en regelmodules; DuPont™ ETPV en Vamac® elastomeer in kabelisolatie om elektriciteit over te brengen van accupacks naar motoren. Andere toepassingen in elektrische motoren kunnen zijn: DuPont™ Vespel® voor draaiende onderdelen, DuPont™ Voltron® en Voltatex® lakken en harsen voor bedrading, DuPont™ Nomex® aramide voor isolerende coatings, papier en folie en Kapton® folie voor isolatie van magneetbedrading.

"Deze lancering en onze investering in een nieuwe fabriek zijn belangrijke stappen in onze strategie om DuPont’s rol in energieopslag verder uit te breiden. DuPont onderscheidt zich met geïntegreerde wetenschap en bewezen resultaten voor betere, veiligere en duurzamere prestaties," zei Thomas G. Powell, president – DuPont Protection Technologies. "DuPont™ Energain™ is baanbrekende technologie. We verwachten dat we de verbeteringen die we hebben gezien in de accu’s voor auto’s kunnen omzetten naar gelijkwaardige of zelfs betere prestaties van speciale consumentenelektronica, waarbij betrouwbare, snelle accu’s met een lange levensduur van essentieel belang zijn."

De DuPont™ Energain™ accuscheiders zijn het product van DuPont’s kwaliteiten op het gebied van nanowetenschap, chemische techniek, vezelwetenschap, polymeersynthese, polymeermodificatie en toepassingsontwikkelingen. Dit brede scala aan deskundigheid is voor de onderneming ook de brandstof voor het onderzoek naar en de ontwikkeling van andere energieopslagtechnologieën, waaronder accumaterialen van de nieuwste generatie.

DuPont (www.dupont.com) levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie en vervoer.