Dordrecht, 23 september 2010

DuPont en DSM starten gezamenlijke onderneming in biomedische materialen

DuPont en Koninklijke DSM N.V. hebben overeenstemming bereikt over de vorming van een joint venture voor het ontwikkelen, produceren en vermarkten van geavanceerde biomedische materialen. De joint venture, die nog goedkeuring moet krijgen van de Europese mededingingsautoriteiten, gaat de naam Actamax Surgical Materials LLC dragen. Beide bedrijven krijgen een belang van 50% in de samenwerking.

De joint venture gaat zich richten op de markt voor producten die het afdichten van wonden bespoedigen, die een scheiding aanbrengen tussen huidlagen en die speciale stoffen toevoegen aan de huid om wonden sneller te laten genezen. Deze markt voor wondafdichtingen omvat wereldwijd circa 100 miljoen behandelingen per jaar. Het resultaat van veel chirurgische ingrepen kan positief worden beïnvloed met het gebruik van een nieuwe generatie materialen die door de joint venture wordt ontwikkeld.

Actamax Surgical Materials LLC zal een portfolio met biomedische producten ontwikkelen op basis van gepatenteerde biologisch afbreekbare hydrogel technologieën. De ontwikkeling van de producten in een vroeg stadium is al voltooid met gebruikmaking van de biotechnologische onderzoekscapaciteit van DuPont. Voor de productie wordt gebruik gemaakt van de biomedische materialen en de productiecapaciteit van DSM.

De activiteiten van de joint venture passen perfect bij DSM’s portfolio van biomedische materialen waarmee het bedrijf, via het bedrijfsonderdeel DSM Biomedical, in de afgelopen jaren een toonaangevende positie heeft verworven. Actamax Surgical Materials LLC is een strategisch onderdeel van de DuPont Applied BioSciences business, die biotechnologie integreert met andere wetenschappen om producten te maken die grote, toegankelijke markten kunnen transformeren. De joint venture richt zich op de klinische geldigverklaring van de producten en de technologie. Het commerciële aspect omvat de productie en verkoop van producten alsmede de vorming van samenwerkingsverbanden met toonaangevende toeleveranciers.

"Onze technologieën bieden artsen en patiënten betere resultaten na een chirurgische ingreep, waardoor complicaties kunnen worden beperkt en de kosten voor gezondheidszorg kunnen worden verlaagd," zegt John Ranieri, vice president – DuPont Applied BioSciences. "Actamax gaat producten leveren die optimaal benut kunnen worden bij verschillende chirurgische ingrepen en medische behandelingen. Door het succes dat DSM reeds heeft bereikt met biomedische producten is het bedrijf een ideale strategische partner voor ons."

"De samenwerking met DuPont is voor ons een geweldige gelegenheid om onze activiteiten in het biomedische domein te versterken," zegt Christophe J. Dardel, president – DSM Biomedical. "In lijn met onze open innovatiestrategie kunnen we nu de krachten van onze bedrijven bundelen om oplossingen te ontwikkelen die beter aansluiten bij de behoeften van patiënten met behulp van innovatieve materialen."

Ga voor meer informatie over de joint venture naar www.actamax.com.

Koninklijke DSM N.V. creëert oplossingen voor betere voeding, betere bescherming en betere prestaties. Eindmarkten zijn onder andere voedings- en gezondheidsproducten voor mens en dier, persoonlijke verzorgingsproducten, geneesmiddelen, auto’s, coatings en verf, elektronica, life protection en producten voor de bouw. DSM richt zich bij al zijn activiteiten op het drieledige streven van economische prestaties, kwaliteit van de leefomgeving en sociale verantwoordelijkheid en streeft ernaar deze elementen gelijktijdig en in gelijke mate te realiseren. DSM heeft een nettojaaromzet van circa € 8 miljard en biedt werk aan zo’n 22.700 mensen wereldwijd. Het hoofdkantoor van DSM is gevestigd in Nederland en de onderneming heeft vestigingen op vijf continenten. DSM is genoteerd aan Euronext Amsterdam. Ga voor meer informatie naar www.dsm.com.

DuPont (www.dupont.com) levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 90 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie en vervoer.