Dordrecht, 26 oktober 2010

DuPont: derde kwartaal 2010 omzet van 7 miljard dollar en winst van 367 miljoen dollar

DuPont heeft over het derde kwartaal 2010 een geconsolideerde netto-omzet geboekt van 7,0 miljard dollar, 17 procent hoger dan vorig jaar. Dit resultaat is gevolg van hogere volumes (14 procent), hogere lokale verkoopprijzen (5 procent), de invloed van wisselkoersen (minus 1 procent) en portfoliowijzigingen (minus 1 procent). De nettowinst van DuPont over het derde kwartaal 2010 bedroeg 367 miljoen dollar, vergeleken met 409 miljoen dollaar in dezelfde periode van 2009. De omzet van het bedrijfssegment Pharmaceuticals was dit kwartaal aanzienlijk lager in verband met het verlopen van patenten. De stijging van de omzetvolumes met veertien procent werd deels teniet gedaan door groei-investeringen in de bedrijfsonderdelen Agriculture & Nutrition en Safety & Protection en door hogere pensioenkosten. De vaste kosten bedroegen 45 procent van de omzet, een verbetering ten opzichte van de 49 procent in het derde kwartaal 2009. De verbetering van de vaste kostenproductiviteit verloopt sneller dan gepland voor het hele jaar.

Alle bedrijfsonderdelen bereikten aanzienlijke volumetoenames; een stijging van 31 procent in Safety & Protection en 24 procent in Electronics & Communications. In september betaalde DuPont een vrijwillige bijdrage van 500 miljoen dollar aan de Amerikaanse pensioenregeling. De onderneming verwacht dat de vrije kasstroom in 2010 ongeveer 1,7 miljard dollar zal zijn. DuPont verhoogde haar winstverwachting voor het hele jaar 2010 naar ongeveer 3,10 dollar per aandeel, exclusief speciale posten. De eerdere winstverwachting was 2,90 – 3,05 dollar per aandeel.

Het bedrijf verwacht dat de winst over het hele jaar ongeveer 3,10 dollar per aandeel zal zijn, exclusief speciale posten, waaronder een verlies van 0,13 dollar per aandeel in het vierde kwartaal vanwege de vervroegde aflossing van schulden. De eerdere winstverwachting was 2,90 tot 3,05 dollar per aandeel. De hogere winstverwachting is gebaseerd op sterke resultaten over het derde kwartaal en de, naar verwachting, aanhoudende sterke vraag in belangrijke wereldwijde markten, hogere verkoopprijzen en de positieve invloed van aanhoudende productiviteit. De winstverwachting is ook gebaseerd op een jaaromzet vóór belastingen van ongeveer 480 miljoen dollar voor het bedrijfsonderdeel Pharmaceuticals. Het bedrijf verwacht dat de vrije kasstroom over het hele jaar ongeveer 1,7 miljard dollar zal zijn

"Ik ben trots op de resultaten die onze business teams dit kwartaal hebben bereikt, met een stijging van de winst (vóór belastingen) van 33 procent, met uitzondering van het bedrijfsonderdeel Pharmaceuticals. DuPont’s marktfocus en op de wetenschap gebaseerde innovaties hebben geresulteerd in een uitstekende omzetgroei, waaraan alle bedrijfssegmenten en regio’s hebben bijgedragen. Onze nauwe betrokkenheid bij klanten en gedisciplineerde aanpak zijn de stuwende kracht bij het bereiken van onze groeidoelstellingen op de lange termijn," zei Ellen Kullman, voorzitter en CEO van DuPont. "De resultaten van dit kwartaal gingen gepaard met aanhoudende productiviteitsverbeteringen en rigoureuze kostenbeheersing, hetgeen heeft bijgedragen aan winstgevende groei."

DuPont (www.dupont.com) levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 90 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie en vervoer.