Dordrecht, 21 april 2011

DuPont heeft vandaag de geconsolideerde netto-omzet over het eerste kwartaal 2011 bekendgemaakt: 10,0 miljard dollar. Dat is 18 procent hoger dan vorig jaar, door hogere volumes (9 procent), hogere lokale verkoopprijzen (8 procent) en de invloed van portfoliowijzigingen (1 procent). De nettowinst van DuPont over het eerste kwartaal 2011 steeg met 27 procent naar 1.431 miljoen dollar vergeleken met 1.129 miljoen dollar in 2010. Deze stijging is het gevolg van hogere omzetvolumes en hogere verkoopprijzen, deels tenietgedaan door een daling van de winst (vóór belastingen) van het bedrijfssegment Pharmaceuticals van 171 miljoen dollar vanwege het verlopen van patenten. De vaste kosten lieten een verbetering zien: van 37 procent van de omzet in het eerste kwartaal 2010 naar 35 procent dit kwartaal. De maatregelen ter verbetering van de productiviteit liggen voor het hele jaar op schema. Het bedrijf heeft de winstverwachting voor 2011 bijgesteld van 3,45 tot 3,75 dollar per aandeel naar 3,65 tot 3,85 dollar per aandeel. Deze bijstelling is het gevolg van de sterke winst in het eerste kwartaal en de uitvoering van de groeiplannen van het bedrijf. Bovendien is rekening gehouden met aanhoudende economische groei wereldwijd. Zoals eerder is aangekondigd zou in 2011 de winst per aandeel 0,30 tot 0,45 dollar lager kunnen zijn vanwege de geplande overname van Danisco.

“Onze op de wetenschap gebaseerde innovatie, sterke klantgerichtheid en gedisciplineerde bedrijfsvoering hebben bijgedragen aan deze uitstekende resultaten, waaronder een omzetstijging van 10% en meer in elk bedrijfssegment en in elke regio,” zei Ellen Kullman, voorzitter en CEO van DuPont. “Met innovatieve oplossingen voor de megatrends als gevolg van de groeiende wereldbevolking (voedsel, energie en bescherming) blijven we in combinatie met aanhoudende productiviteit en een gedisciplineerde bedrijfsvoering werken aan een gedifferentieerd DuPont. Onze sterke omzetgroei en productiviteitsresultaten geven ons het vertrouwen om de winstverwachting voor het hele jaar te verhogen.”

DuPont (www.dupont.com) levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 90 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie en vervoer.