Dordrecht, 28 juni 2011

DuPont neemt productielijn voor Bynel® en Fusabond® in Dordrecht in gebruik

DuPont is vandaag op de vestiging in Dordrecht officieel begonnen met de productie van de speciale copolymeren DuPont™ Bynel® hechtharsen en DuPont™ Fusabond® modificators. In een later stadium zouden daaraan de DuPont™ Appeel® afdichtingsharsen nog kunnen worden toegevoegd. John F. Singer, operational business leader – DuPont Packaging & Industrial Polymers, gaf het startsein voor de officiële start van de productie.
Bynel® wordt onder meer gebruikt om verschillende kunststoffolies aan elkaar te hechten. De verpakking van levensmiddelen bij voorbeeld, lijkt uit één folie te bestaan, maar is in werkelijkheid opgebouwd uit meerdere lagen die elk hun specifieke eigenschap hebben. Fusabond® wordt gebruikt om verschillende soorten kunststof, bij voorbeelden afkomstig uit recyclingstromen aan elkaar te binden waardoor hoogwaardige, nieuwe kunststoffen mogelijk zijn, zoals flessen voor motorolie
De extra capaciteit op de vestiging in Dordrecht is nodig om tegemoet te komen aan de stijgende vraag van de verpakkingsindustrie, de bouwsector en industriële markten. De uitbreiding versterkt het mondiale productienetwerk van het bedrijf, dat bestaat uit vestigingen in de Verenigde Staten, Europa en de regio Asia Pacific. Volgens DuPont worden leveranties aan alle regio’s betrouwbaarder door deze investering.
"Door te investeren in uitbreiding van de productiecapaciteit kan DuPont sneller inspelen op de snelgroeiende vraag overal ter wereld, maar vooral in Midden-Europa en Azië," zei John F. Singer. "Hiermee komen we ook tegemoet aan de vraag van klanten naar duurzamere oplossingen. Door Fusabond® kunnen afvalstromen van verschillende soorten plastic worden hergebruikt. Bynel® speelt een belangrijke rol bij het verminderen van de hoeveelheid materiaal in verpakkingen die uit meerdere lagen bestaan. Het oplosmiddelenvrije Appeel® maakt handige verpakkingen duurzamer."

"Ik ben er trots op dat het team veilig gewerkt heeft tijdens de bouw en de start-up van deze nieuwe productielijn", zegt Paul Meyers, site manager van DuPont Dordrecht Works. "We gaan er nu met z’n allen voor zorgen dat we kunnen voldoen aan de vraag van onze klanten."

DuPont’s brede productportfolio stelt het bedrijf in staat om tegemoet te komen aan verschillende, steeds veranderende behoeften en in te spelen op de vraag van de industrie. Verpakkingsdeskundigen die deelnamen aan een recent DuPont onderzoek, gaven aan dat de behoefte aan oplossingen die verpakkingen duurzamer maken, het afval en de kosten reduceren en tot betere prestaties leiden, de grootste uitdagingen zijn waarmee de industrie wordt geconfronteerd.
Fusabond® harsen zijn gemodificeerde polymeren die helpen bij de hechting van ongelijke polymeren die worden gebruikt voor verharde, gevulde en gemengde verbindingen waardoor recycling makkelijker wordt. Naast de gebruikelijke toepassingen in industriële producten, creëert de effectieve combineerbaarheid toegevoegde waarde voor het recyclen van verpakkingen omdat met het gerecyclede materiaal hoogwaardiger toepassingen mogelijk zijn.
Bynel® hechtharsen, vaak "tie layers" genoemd, helpen verpakkingsfabrikanten bij het combineren en optimaliseren van barrière-, warmteafdichtings- en andere functies in meerlaagse structuren zoals folies, flessen, tubes en door hitte gevormde folies. DuPont heeft de verpakkingindustrie het meest gevarieerde aanbod van deze speciale harsen te bieden.
Met Appeel® oplosmiddelenvrije afdichtingsharsen worden verpakkingen duurzamer omdat ze worden gebruikt in plaats van lakken op basis van oplosmiddelen, die ofwel in de lucht terecht komen ofwel teruggewonnen moeten worden via een energie-intensief proces.

DuPont Packaging & Industrial Polymers maakt vele soorten hars (waaronder hechthars, vochtwerende hars en afdichtingshars) en beschikt over een wereldwijd opererend ontwikkelingsteam dat in samenwerking met klanten werkt aan de ontwikkeling van verpakkingsprogramma’s om producten te beschermen, de invloed op het milieu te verminderen, het aanzicht van producten op voorraad te verfraaien en kosten te reduceren in de voedingsmiddelen-, cosmetica-, medische producten- en andere consumentenartikelen- en industriële verpakkingsindustrieën.

DuPont – één van de eerste bedrijven die, ruim 20 jaar geleden, milieudoelstellingen publiekelijk bekend maakte – heeft haar inzet voor duurzaamheid verbreed met marktgedreven doelstellingen voor zowel de omzet als R&D-investeringen. De doelstellingen zijn direct gekoppeld aan zakelijke groei en specifiek aan de ontwikkeling van veiligere en milieuvriendelijkere nieuwe producten voor belangrijke wereldmarkten.
DuPont (www.dupont.com) levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 90 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie en vervoer. In Nederland heeft DuPont productielocaties in Landgraaf en Dordecht. Bij DuPont in Dordrecht telt ongeveer 840 medewerkers.