Dordrecht, 28 juli 2011

DuPont boekt in tweede kwartaal goede resultaten en verhoogt winstverwachting

De winst van DuPont over het tweede kwartaal 2011 was 1,37 dollar per aandeel, een stijging van 17 procent vergeleken met de winst van 1,17 dollar per aandeel in het voorgaande jaar, exclusief speciale posten in beide periodes. De gerapporteerde winst over het tweede kwartaal 2011 was 1,29 dollar per aandeel, inclusief een omvangrijke kostenpost van 0,08 dollar per aandeel in verband met de overname. De gerapporteerde winst over tweede kwartaal van 2010 was 1,26 dollar per aandeel. De omzet steeg met 19 procent naar 10,3 miljard dollar vanwege hogere lokale verkoopprijzen (11 procent), hogere omzetvolumes (2 procent), positieve valuta-invloeden (3 procent) en portfoliowijzigingen (3 procent). De omzet in opkomende markten steeg met 29 procent en vertegenwoordigt 30 procent van de totale omzet. Sterke resultaten in de bedrijfsonderdelen Agriculture, Performance Chemicals en Safety & Protection, en de overname van Danisco resulteerden in een stijging van 20 procent van de winst van de bedrijfssegmenten vóór belastingen, exclusief speciale posten. De onderneming ligt op schema wat betreft de productiviteitsdoelstellingen voor vaste kosten en werkkapitaal die voor het hele jaar zijn vastgesteld. De vaste kostenproductiviteit tot nu toe bedraagt meer dan 180 miljoen dollar.

“De sterke groei in het tweede kwartaal, in alle bedrijfssegmenten en regio’s, is het resultaat van een consistente bedrijfsvoering en klantgerichte innovatie,” zei Ellen Kullman, voorzitter en CEO van DuPont. “We verhogen de winstverwachting voor 2011 op basis van de sterke resultaten tot nu toe en het vertrouwen dat we hebben in onze businessplannen voor de tweede helft van dit jaar. Op langere termijn verwachten we nog meer groeimogelijkheden voor al onze businesses als gevolg van wetenschappelijke innovaties en samenwerking, inclusief de samenvoeging van Danisco’s kwaliteiten (die van wereldklasse zijn) op het gebied van enzymen, fermentatie en speciale voedselingrediënten met DuPont’s sterke portfolio op het vlak van industriële biowetenschappen en voeding & gezondheid.”

Het bedrijf verhoogde de winstverwachting voor het hele jaar 2011, exclusief speciale posten, naar 3,90 tot 4,05 dollar per aandeel. De basis voor deze hogere winstverwachting wordt gevormd door de sterke resultaten over het tweede kwartaal, de verwachting dat de wereldwijde economische groei zal aanhouden en een onderliggende winst van Danisco van ongeveer 0,05 dollar per aandeel over het hele jaar. De vorige winstverwachting was 3,65 tot 3,85 dollar per aandeel, exclusief de impact van Danisco.

Het bedrijf verwacht nu dat de winst over het hele jaar 0,18 tot 0,29 dollar lager zou kunnen zijn vanwege de overname van Danisco, versus de eerdere schatting van een vermindering van 0,30 tot 0,45 dollar per aandeel. De huidige visie is gebaseerd op een verwachte winst van Danisco over het hele jaar van ongeveer 0,05 dollar per aandeel en een omvangrijke kostenpost in verband met de overname van naar schatting 0,23 tot 0,34 dollar per aandeel. Naast deze Danisco kosten verwacht het bedrijf in het derde kwartaal een speciale kostenpost van 0,03 dollar per aandeel in verband met een licentieovereenkomst.

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 90 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie en vervoer.