Dordrecht, 17 augustus 2011

Onderzoek DuPont: nieuwe materialen nodig om brandstofbesparing te halen Materialen voor de aandrijflijnen ondergaan grootste verandering

Volgens een onderzoek van DuPont Automotive en WardsAuto, moet de huidige materiaalportfolio van de auto-industrie worden uitgebreid om te kunnen voldoen aan de nieuwe brandstofbesparingsnormen voor 2025. De deelnemers aan het onderzoek zeiden ook dat materialen die worden gebruikt in de aandrijflijnen voor voertuigen de grootste verandering zullen ondergaan.

Ruim 1.000 abonnees van het toonaangevende automagazine WardsAuto deden mee aan een onderzoek dat als doel had uitdagingen te identificeren die verband houden met het voldoen aan de CAFE (corporate average fuel economy) normen voor 2025. De resultaten van het onderzoek, dat in opdracht van DuPont is uitgevoerd door Paramount Research, Coralville, Iowa, zijn bekendgemaakt tijdens het Management Briefing Seminar van het Center for Automotive Research. Het onderzoek van WardsAuto en DuPont is uitgevoerd net voordat het oorspronkelijke voorstel voor 2025 van de regering Obama (een gemiddelde van 4,1 l/100 km) na onderhandelingen werd gewijzigd in 4,3 l/100 km.

“De industrie was duidelijk verrast door de nieuwe CAFE-regels, maar het is ook een stimulans om te focussen op technologie, materialen en kosten,” zei David Glasscock, DuPont global automotive technology director.  “Hoewel de CAFE-normen iets lager zijn dan aanvankelijk voorgesteld, zijn ze aanzienlijk hoger dan de thans geldende normen. Geavanceerde materialen, alternatieve aandrijfsystemen en nieuwe technologieën moeten snel en kosteneffectief worden ontwikkeld.”

Slechts 5 procent van de auto-ontwerpers en -ingenieurs die aan het onderzoek deelnamen, zeiden dat ze er “veel vertrouwen” in hebben dat de huidige materialen hen zullen helpen om te voldoen aan de voorgestelde CAFE-normen. Bijna de helft van de geënquêteerden zei dat vooral in de aandrijflijnen nieuwe materialen toegepast zullen gaan worden. Geavanceerde aandrijfsystemen – van kleinere motoren tot componenten en accu’s voor hybride- en elektrische voertuigen – zullen een stimulans zijn voor de ontwikkeling van de noodzakelijke nieuwe materialen.

Respondenten gaven aan dat er behoefte bestaat aan sterkere, lichtere metalen, zoals aluminium en magnesium, kosteneffectiever, geavanceerd composiet voor onderdelen die het gewicht aanzienlijk kunnen beperken en lichtgewicht, hittebestendige materialen die bestand zijn tegen een hogere verbrandingsdruk en –temperatuur.
“Dit is een kritisch moment – niet alleen voor materialen, maar ook voor de industrie,” zei Glasscock.  “En het is een moment dat de schakels van de waardeketen openbreekt en de hele wereldmarkt omvat.”

Onlangs opende DuPont samenwerkingscentra in Seoul (Korea), Pune (India) en Shanghai (China), en bracht een verbinding tot stand met onderzoekscentra van het bedrijf in Meyrin (bij Genève, Zwitserland), Wuppertal (Duitsland), Nagoya (Japan) en verschillende locaties in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika om de samenwerking tussen de verschillende spelers in de auto-industrie te versterken zodat de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen kan worden verminderd.

In 2010 bracht DuPont ruim 1.700 nieuwe producten op de markt en investeerde het 22 procent van het R&D-budget (ter waarde van 1,7 miljard dollar) in vermindering van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en in nieuwe chemie en materialen.
“De combinatie van samenwerkingcentra en wetenschappelijke innovatie toont aan dat we de uitdagingen aankunnen en we kijken er ook naar uit,” zei Glasscock.
Naast de uitdagingen op het gebied van materialen laat het onderzoek van WardsAuto en DuPont ook de impact zien die de nieuwe CAFE-normen zullen hebben op de productie van auto’s.

DuPont levert producten en diensten op basis van toegepaste wetenschap. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap om duurzame oplossingen te bedenken die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in meer dan 90 landen en biedt haar afzetmarkten een uitgebreid vooruitstrevend producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw, voedingsmiddelen, bouw, communicatie en vervoer.

Het DuPont Ovaal logo, DuPont™, Energain™, Nomex®, Kevlar® en Zytel® zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van DuPont of de daarbij aangesloten bedrijven.

Hoog resolutie charts zijn beschikbaar via de “news and events” link op automotive.dupont.com en plastics.dupont.com.

Klik op deze hyperlinks voor informatie over hoe DuPont™ Energain™ Separators voor hoogwaardige lithium-ion-accu’s kunnen worden gebruikt voor het verhogen van de energiedichtheid in accusystemen, en voor ideeën ter vermindering van het gewicht van voertuigen met DuPont™ Nomex®, DuPont™ Kevlar® en DuPont™ Zytel® PLUS nylon.

klik hier voor hoog resolutie foto