Dordrecht, 25 oktober 2011

DuPont boekt in derde kwartaal 2011 sterke winst per aandeel bij omzetstijging van 32 procent

New Page 2 De omzet in het derde kwartaal steeg met 32% naar 9,2 miljard dollar, door hogere lokale verkoopprijzen (15%), positieve valuta-invloeden (4%), hogere volumes (1%) en portfoliowijzigingen (12%). De omzet in opkomende markten steeg met 38%.

De gerapporteerde winst over het derde kwartaal 2011 bedroeg 452 miljoen dollar (0,48 dollar per aandeel vergeleken met 0,40 per aandeel in het voorgaande jaar). Exclusief speciale posten bedroeg de winst over het derde kwartaal 2011 0,69 dollar per aandeel. Deze speciale posten hebben betrekking op transactionele kosten en herstructureringskosten die verband houden met de acquisitie van Danisco.
De groeiende vraag naar landbouwproducten van het bedrijf en verdere uitbreiding in de voedselingrediënten- en enzymenmarkt compenseerde het aanhouden van kleinere voorraden van fotovoltaïsche materialen en speciale polymeren. De winst van de bedrijfssegmenten vóór belastingen, exclusief speciale posten, steeg met 50 procent naar 1,1 miljard dollar, hoofdzakelijk door de verbetering in de bedrijfssegmenten Performance Chemicals en Agriculture en door de overname van Danisco. DuPont ligt op schema wat betreft de productiviteitsdoelstellingen voor vaste kosten en werkkapitaal die voor het hele jaar zijn vastgesteld. De vaste kostenproductiviteit tot nu toe bedraagt meer dan 250 miljoen dollar.
"De veerkracht en diversiteit van DuPont’s zakelijke portfolio blijkt duidelijk uit de sterke resultaten over het derde kwartaal. Ondanks turbulente mondiale economische en marktomstandigheden, bereikten we sterke groei door innovatieve producten en procestechnologieën, een gedisciplineerde bedrijfsvoering en aanhoudende productiviteitswinsten," zei Ellen Kullman, voorzitter en CEO van DuPont. "Onze portfolio wordt verder versterkt door de snelle integratie van Danisco, voortdurende capaciteitsuitbreidingen en selectieve groei-investeringen in veel van onze bedrijfsonderdelen."
Gezien de sterke resultaten in het derde kwartaal heeft het bedrijf de winstverwachting voor 2011 verhoogd naar 3,97 tot 4,05 dollar per aandeel, exclusief speciale posten. Dit betekent een verschuiving naar de bovenste helft van de eerdere winstverwachting van 3,90 tot 4,05 dollar per aandeel. Het bedrijf verwacht voor het vierde kwartaal onder andere een tragere mondiale groei en tot op zekere hoogte het aanhouden van kleinere voorraden. Daarnaast realiseert het bedrijf zich dat een deel van de omzet van het bedrijfsonderdeel Agriculture in Latijns-Amerika naar het derde kwartaal is verschoven vanwege de vroege start van het plantseizoen.
DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar http://www.dupont.com