Dordrecht, 22 november 2011

DuPont onderzoek: wit en zilver populairste autokleuren in 2011

Dordrecht, 22 november 2011 – De populariteit van wit/parelwit is het snelst gegroeid en deze kleur voert nu samen met zilver de ranglijst aan van meest populaire autokleur. Dat blijkt uit het DuPont Automotive Color Popularity Report 2011. Door de groeiende populariteit van wit/parelwit in 2011 heeft deze kleur zijn jarenlange rivalen zwart en grijs kunnen verslaan en staat nu samen met zilver bovenaan de ranglijst van ’s werelds populairste autokleuren. In Europa is zwart de meest populaire autokleur gebleven.

Het DuPont rapport, dat dit jaar voor de 59e keer is uitgegeven, is het langst bestaande en omvangrijkste in zijn soort. Het rapport bevat informatie en regionale trends over de populariteit van autokleuren uit 11 toonaangevende autoregio’s in de wereld.

In 2010 deelden wit/parelwit en grijs de derde plaats op de wereldranglijst van populaire autokleuren met een aandeel van 16 procent, maar door de aanhoudende populariteit in Noord-Amerika, in combinatie met de stijgende populariteit in Europa, China, Korea, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika, zijn deze kleuren in 2011 hoger in de ranglijst gekomen met een percentage van 22 procent. Zwart en grijs zakten naar de derde en vierde plaats, terwijl rood en blauw hun positie versterkten en de vijfde en zesde plaats konden behouden.

Volgens DuPont ziet de top tien van populairste autokleuren wereldwijd er als volgt uit:
1. Wit/parelwit en zilver – elk 22%
3. Zwart/zwart effect – 20%
4. Grijs – 13%
5. Rood – 7%
6. Blauw – 6%
7. Bruin/beige – 5%
8. Groen – 2%
9. Geel/goud – 1%
10. Overige – 2%

"Hoewel wit en parelwit altijd al populaire autokleuren zijn geweest, zijn ze dit jaar toch populairder geworden dan DuPont had verwacht," zei Nancy Lockhart, DuPont color marketing manager.
Zilver en zwart hebben heel lang in de top drie van populairste autokleuren gestaan. Maar de afgelopen jaren is de populariteit van wit/parelwit gestaag gestegen in landen buiten Noord-Amerika. Volgens Lockhart schoot de populariteit in 2011 met ruim vier procentpunten omhoog. "Consumenten accepteren wit meer en meer en onze OEM klanten willen tegemoet komen aan de vraag van de consument naar het schone uiterlijk dat wit een auto geeft," zegt zij. "Voorheen werden zilver en zwart gezien als het toppunt van luxe, maar wit wint terrein. De trend van nonchalante luxe heeft zich uitgebreid naar verschillende soorten auto’s. Overal ter wereld willen bestuurders een gevoel van luxe ervaren. Klassiek wit en parelachtig wit versterken dit gevoel.

Europa: zwart blijft de populairste kleur voor luxe auto’s
In Europa blijft zwart/zwart effect het populairst, met een marktaandeel van 25 procent. De categorie luxury/luxury SUV neemt hiervan het grootste deel voor zijn rekening, met bijna 40 procent. Zwart/zwart effect staat in deze regio als sinds 2007 op de eerste plaats. DuPont verwacht dat deze trend zal aanhouden, vooral wat betreft zwart effect. Wit/parelwit maakte een grote sprong van ongeveer vijf percentagepunten ten opzichte van 2010 en bereikte daarmee een marktaandeel van 20 procent. Dat komt vooral door de populariteit van effen wit in alle voertuigcategorieën.

"Wit wordt ook gezien als inspiratiebron voor de ecologische megatrend in Europa, omdat het staat voor modern minimalisme en toekomstige technologie," zei Elke Dirks, DuPont color designer voor Europa. "Deze trend zorgde ook voor de opmars van wit/parelwit in de categorie luxe auto’s," zei zij.

Grijs (18 procent) en zilver (15 procent) waren dit jaar minder populair en blauw sloot de top vijf van populaire autokleuren in Europa af met 7 procent.

Noord-Amerika: wit/parelwit behoudt koppositie, gevolgd door zwart en zilver

Wit/parelwit, met een marktaandeel van 23 procent, was voor het vijfde achtereenvolgende jaar de populairste autokleur in Noord-Amerika, vooral in het truck/SUV segment, met 29 procent. In het intermediate/CUV segment steeg wit van 16 procent in 2010 naar 18 procent in 2011. Zwart/zwart effect behaalde 18 procent in deze regio en is de populairste kleur voor luxemodellen, met een lichte voorkeur voor zwart effect. De populariteit van zilver daalde naar 16 procent in de regio, maar blijft met 20 procent toch de populairste kleur voor kleine en middelgrote auto’s. Grijs had een marktaandeel van 13 procent, goed voor een vierde plaats in alle segmenten, en rood behield de vijfde plaats met 10 procent van het marktaandeel in Noord-Amerika. Krachtige tinten blauw en geel, en zachtere kleuren als bruin, beige en groen blijven de regio een kleurrijke uitstraling geven.

Zilver nummer 1 in China en Zuid-Korea; wit/parelwit aan kop in Japan

In de regio Asia Pacific stond zilver bovenaan de lijst, met een marktaandeel van ruim 25 procent. Daarmee behield het dit jaar de eerste plaats in China en Zuid-Korea. Wit/parelwit eindigde in deze regio op de tweede plaats, met een aandeel van net geen 25 procent. In Japan en India bleek wit/parelwit de populairste kleur te zijn.

In China kwam zilver als beste uit de bus, met een aandeel van 26 procent, ondanks dat het zeven percentagepunten moest inleveren ten opzichte van 2010. Zwart/zwart effect eindigde dit jaar in China opnieuw als tweede, maar zakte ruim negen percentagepunten omdat blauw populairder was voor de kleinere auto’s en andere kleuren vaker worden gebruikt voor auto’s in China.

Volgens het rapport was wit/parelwit dit jaar de populairste kleur in Japan, met een marktaandeel van 26 procent, een daling in vergelijking met de 28 procent in 2010. Ook zwart/zwart effect was minder populair, en daalde naar een aandeel van 20 procent. Desondanks nam het de tweede plaats over van zilver, dat dit jaar zakte naar de derde plaats met 19 procent. Blauw (9 procent) en grijs (9 procent) maakten de top vijf in Japan compleet, waarbij grijs een stijging liet zien van 4 procent vergeleken met vorig jaar.

"In de regio Asia Pacific zien we een verschuiving van de kleurentrends naar de natuur en het milieu, met de kleur blauw," zegt Kumiko Ohmura, DuPont color marketing manager, Asia Pacific. "Er wordt minder vaak gekozen voor zwart. In plaats daarvan valt de keus op blauw voor kleinere en middelgrote auto’s, terwijl voor auto’s uit alle categorieën allerlei verschillende kleuren worden gebruikt," vervolgt ze.

In Zuid-Korea had zilver in 2011 een marktaandeel van bijna 30 procent, gevolgd door wit/parelwit met 25 procent. Zwart/zwart effect zakte met 15 procent naar de derde plaats in Zuid-Korea, een daling van negen percentagepunten vergeleken met 2010.

In India blijven lichte kleuren de ranglijst aanvoeren, waarbij wit een marktaandeel heeft van 28 procent, op de voet gevolgd door zilver met 27 procent en grijs met een marktaandeel van slechts 9 procent op de derde plaats.

Zuid-Amerika, Brazilië: zilver populairst

Zilver was in Zuid-Amerika het populairst, met een marktaandeel van 30 procent. Ook in Brazilië ging de voorkeur uit naar die kleur. In Zuid-Amerika eindigde zwart/zwart effect op de tweede plaats, met 19 procent, en wit/parelwit op de derde plaats, met zowel in Zuid-Amerika als in Brazilië een marktaandeel van maar net 17 procent.

Wit/parelwit aan top in Zuid-Afrika; in Rusland gaat de voorkeur uit naar zwart

In Zuid-Afrika was wit/parelwit goed voor een marktaandeel van 40 procent, het grootste ter wereld van alle landen en regio’s die dit jaar door DuPont zijn meegenomen in het onderzoek. Daarna volgde zilver, met een marktaandeel van bijna 22 procent, en zwart/zwart effect sloot de top drie af met een aandeel van bijna 12 procent.
In Rusland geniet zwart/zwart effect de grootste populariteit, met een aandeel van ruim 23 procent. Met iets meer dan 22 procent nam zilver de tweede plaats in, gevolgd door wit/parelwit met een marktaandeel van bijna 15 procent. Opmerkelijk is dat groen goed was voor 7 procent van de Russische markt, en hoewel dat percentage in 2010 hoger was, is het toch een kleur die meer voorkomt dan in welke andere regio dan ook.

DuPont 2011 trendshow "Sense of Color" laat de emoties en dynamiek van kleuren zien

Naast het Global Automotive Color Popularity Report organiseert DuPont ieder jaar een kleurentrendshow voor toonaangevende autofabrikanten, zodat zij een kleurenpallet kunnen ontwikkelen voor nieuwe auto’s. Dit jaar heet de show ‘Sense of Color’ met als thema de emoties en dynamiek van kleuren. De zintuigen spelen een belangrijke rol bij het gevoel dat een kleur oproept: is een kleur luidruchtig of stil, krachtig of somber, exotisch of subtiel. DuPont Performance Coatings laat zien op welke manier kleuren de consument kunnen beïnvloeden en of een kleur wordt ervaren als smaakvol of kalmerend of dat die herinneringen oproept. De DuPont trendshow 2011 is onderverdeeld in vier categorieën:

"Déjà vu" – De kleuren in deze groep zijn intens en van betekenis, omdat DuPont zich voorgaande versies van deze kleuren herinnert. Diepgroen en -rood, zoals "Green Velvet" en "Flashback", historische kleuren die diepzinnigheid, erfgoed en stabiliteit uitdrukken. Nieuwe, sprankelende effecten in intense kleuren geven wit en donkerrood een modern tintje. Moderne tinten grijs en beige zorgen voor extra betekenis en kwaliteit; deze kleuren zijn favoriet voor een volgroeide markt en exclusieve auto’s.

"Sound of Silence" – Hoewel de kleuren in deze groep wat ‘stiller’ zijn, zal het kalmerende effect ervoor zorgen dat ze indruk maken. De milieuvriendelijke hybride-auto’s en energiezuinige technologieën zullen voor deze kleurengroep een grote inspiratiebron zijn. De kleuren uit de natuur en de snelgroeiende wereld van de technologie vormen de basis voor deze kleuren. Deze groep omvat subtiele metallickleuren, zachte tinten als "Crescendo" en "Silent Auction" en de aardetinten "Minor Gamut" en "Speechless".

"Touch of Blue" – Bij deze groep ligt de focus op de intense emotionele impact van kleuren, met het milieu als inspiratiebron. Woonaccessoires en interieurdesign vormen de basis voor de heldere en diepe tinten blauw in deze groep. Ook mode is een inspiratiebron, vooral voor de lichtblauwe en grijzige ondertonen. Het gevoel dat de lichte metallic- en chromatische kleuren oproepen – vertrouwd en indrukwekkend – maken ze populair voor alle soorten auto’s. Deze groep omvat gedekte tinten zoals "Tactile Teal" en "Tickled Blue". Op grond van het onderzoek dat DuPont heeft gedaan in alle markten, inclusief de automarkt, wordt verwacht dat de voorkeur voor de kleur blauw wereldwijd zal stijgen.

"Matter of Taste" – De uitbundige en ongebruikelijke kleuren van deze groep bieden een creatief kleurenmenu dat aansluit op internationale smaken. Krachtige tinten geel, groen, roze en paars zorgen voor opwinding in deze kleurgroep die geen vrees kent. Karamel, feloranje en andere pikante kleuren zijn heel opvallend en perfect voor de introductie van nieuwe autotypes, merkgebonden kleuren, voertuigen met een nieuwe visie op autorijden, limited editions en de aftermarket. Ze geven uitdrukking aan de individuele smaak van de bestuurder en omvatten kleuren als "Sweet Caramel" en "Berry Fusion."

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.

Klik hier voor beeldmateriaal over het DuPont Global Automotive Color Popularity Report 2011