Dordrecht, 19 april 2012

DuPont boekt in eerste kwartaal recordwinst van 1,488 miljard dollar

Innovatie en productiviteit vormen basis van goede resultaten

DuPont rapporteert een omzet over het eerste kwartaal van 11,2 miljard dollar (12 procent hoger in vergelijking met het eerste kwartaal van 2011). De winst over het eerste kwartaal 2012 (exclusief speciale posten) bedroeg 1,488 miljard dollar (1,431 miljard dollar in vergelijking met het eerste kwartaal van 2011). Exclusief speciale posten bedroeg de nettowinst 1,520 miljard dollar (1,431 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2011). De winst per aandeel bedroeg 1,61 dollar per aandeel vergeleken met 1,52 dollar per aandeel in 2011. De gerapporteerde winst per aandeel was 1,57 dollar vergeleken met 1,52 dollar in 2011.
De stijging is het gevolg van hogere lokale verkoopprijzen (8 procent), negatieve valuta-invloeden (1 procent), lagere volumes (2 procent) en een positieve invloed van portfoliowijzigingen (7 procent). De omzet in zich ontwikkelende markten steeg met 15 procent. De winst van de bedrijfssegmenten (vóór belastingen en exclusief speciale posten) steeg met 252 miljoen dollar, of 12 procent in vergelijking met vorig jaar. Deze stijging is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de bedrijfsonderdelen Agriculture en Performance Chemicals en aan de gunstige invloed van de acquisities die vorig jaar zijn gedaan door de bedrijfsonderdelen Nutrition & Health en Industrial Biosciences. De omzet in het bedrijfsonderdeel Agriculture steeg met 16 procent en de winst (vóór belastingen en exclusief speciale posten) steeg met 18 procent vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar. Dit is het gevolg van de sterke, wereldwijde bedrijfsresultaten en een vroege start van het Noord-Amerikaanse en Europese verkoopseizoen. Het bedrijf ligt nog steeds op schema wat betreft de productiviteitsinitiatieven, met verbeteringen van ongeveer 100 miljoen dollar voor zowel vaste kosten als werkkapitaal. Voor het hele jaar 2012 bevestigde DuPont opnieuw de winstverwachting van 4,20 tot 4,40 per aandeel, hetgeen een groei inhoudt van 7 tot 12 procent ten opzichte van 2011, exclusief speciale posten.

De geconsolideerde netto-omzet over het eerste kwartaal 2012 van 11,2 miljard dollar was 12 procent hoger dan vorig jaar; dit is inclusief een stijging van 7 procent vanwege portfoliowijzigingen. Lokale prijzen lagen 8 procent hoger, met stijgingen in alle regio’s. Het bedrijfsonderdeel Agriculture zag de volumes in alle regio’s stijgen, maar dit werd teniet gedaan door lagere volumes in Azië (voor alle bedrijfsonderdelen), met als eindresultaat een daling van 2 procent in het totale volume van het bedrijf. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de regionale omzet en de verschillen ten opzichte van het eerste kwartaal 2011.

"DuPont’s marktgerichte wetenschap en het streven naar innovatie en productiviteit leveren resultaat op in de belangrijkste markten, ondanks economische tegenslagen in het eerste kwartaal," zei Ellen Kullman, bestuursvoorzitter en CEO van DuPont. "Overal ter wereld brengen we onze wetenschap dichter naar de lokale markt, door samenwerking met klanten en partners in onze nieuwe DuPont Innovation Centers. We stellen prioriteiten vast voor onze R&D-portfolio, zodat we oplossingen kunnen bieden op het gebied van voeding, energie en bescherming voor de groeiende wereldbevolking."

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar http://www.dupont.com.