Dordrecht, 9 mei 2012

’s Werelds grootste schip dat vaart op zonne-energie, de Planet Solar, heeft zijn eerste reis rond de wereld afgelegd. Het schip kwam op 4 mei aan in de haven van Monaco. DuPont leverde onder meer fotovoltaïsche materialen voor de zonnepanelen van het schip, en is daarmee officiële leverancier van de PlanetSolar, een 31 meter lange en 15 meter brede catamaran die is bedekt met 537 vierkante meter aan zonnecelpanelen die een elektrische motor van stroom voorzien. De historische trip nam 585 dagen beslag en begon op 27 september 2010.  Het doel van het project was aantonen dat duurzame energie en technologie op elk moment toegepast kunnen worden om duurzaam transport mogelijk te maken.

“Het succes van deze onderneming is een bewijs van een rotsvaste overtuiging van DuPont : wetenschap kan worden gebruikt als oplossing voor de grootste uitdagingen waarmee de wereld wordt geconfronteerd. We beschikken over de middelen en de materialen die onze planeet beter en duurzamer kunnen maken,” zei Simone Arizzi, Science & Technology director, DuPont Europa, Midden-Oosten & Afrika.

De zonnecelpanelen die zijn gebruikt om het schip van energie te voorzien, zijn blootgesteld aan extreme omstandigheden op zee – elke dag weer tijdens de reis van 19 maanden – en daarom moesten ze zeer duurzaam zijn. DuPont™ Tedlar® polyvinylfluoride (PVF) folie is gebruikt als een essentieel onderdeel van de fotovoltaïsche backsheet en was van cruciaal belang voor bescherming van de PlanetSolar zonnepanelen, zodat een betrouwbare energievoorziening tijdens de reis gewaarborgd was. Tedlar® is het enige materiaal dat al meer dan 25 jaar met succes en onder alle weersomstandigheden wordt toegepast in zonnecelmodules en het is onderdeel van een brede en groeiende portfolio van hoogwaardige fotovoltaïsche oplossingen van DuPont.
“Onze planeet verdient een betere, rooskleurigere en schonere toekomst,” zei Raphaël Domjan, initiatiefnemer en leider van dit zonne-energieproject. Hij kwam in 2004 voor het eerst op het idee van een zonne-energieschip. “Er moeten oplossingen gevonden worden. Ik hoop dat ons succes ingenieurs en wetenschappers zal motiveren om door te gaan met het ontwikkelen van innovatieve technologieën en dat ze laten zien dat het onmogelijke mogelijk kan worden.”
Ga voor meer informatie naar http://www.planetsolar.org en http://photovoltaics.dupont.com.

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.