Dordrecht, 31 mei 2012

Thermo-Man® laat zien wat bescherming betekent als het echt heet wordt

Wat het verschil maakt in een vuurzee van 1000ºC werd duidelijk tijdens een demonstratie bij DuPont in Dordrecht, met Thermo-Man®. Dit is een testopstelling van DuPont om beschermende kleding te testen op brandveiligheid. Onder gelijke omstandigheden werden overalls met Nomex® brandwerende vezel en katoenen overalls die aan dezelfde veiligheidsrichtlijnen voldoen aan Wat het verschil maakt in een vuurzee van 1000ºC werd duidelijk tijdens een demonstratie bij DuPont in Dordrecht, met Thermo-Man®. Dit is een testopstelling van DuPont om beschermende kleding te testen op brandveiligheid. Onder gelijke omstandigheden werden overalls met Nomex® brandwerende vezel en katoenen overalls die aan dezelfde veiligheidsrichtlijnen voldoen aan de vlammen prijsgegeven. Het resultaat laat zien welke overlevingskansen beide materialen bieden.
Formule 1-rijders en brandweerlieden weten hoe ze zich kunnen beschermen tegen brandwonden. Grote kans dat hun kleding is getest met de Thermo-Man®, een levensgrote pop die de wereld rondreist om de intensiteit en hitte van een steekvlam na te bootsen en de hittebestendigheid en vlamwerendheid van een breed scala textiel te testen.
De Thermo-Man® testopstelling werd in de late jaren 1970 met de United States Air Force ontwikkeld. Aanvakelijk zou de testunit helpen bij het ontwikkelen van kleding voor piloten van jachtvliegtuigen om hen te beschermen en de kans te geven uit een brandend toestel te ontsnappen. Tegenwoordig is Thermo-Man® de enige mobiele testomgeving om beschermende kleding van brandweerlieden, medewerkers in de industrie, militairen en politieagenten op hun brandwerendheid te testen onder realistische omstandigheden.
Thermo-Man® is een benchmark voor alle brandwerende kleding die aan de Europese ISO 13506 standaard en de Amerikaanse ASTM F1930 internationale standaards moet voldoen. "Zo'n 95 procent van de brandweerlieden in Nederland draagt een uitrusting met Nomex®", zegt sales manager Ronald den Boef van DuPont.
Nomex® is een vuurbestendige vezel die reageert op hitte om de best mogelijke bescherming te geven als de situatie echt kritisch wordt. Daarvoor zorgen de zichzelf opofferende eigenschappen van Nomex®. Als het materiaal aan extreme hitte wordt blootgesteld, veranderen de fysieke eigenschappen van Nomex® , en carboniseert het materiaal en verdikt het zich tot een beschermede laag tussen de vuurzee en de huid. Daarmee krijg je net die kritieke extra secondes om aan een brand te ontsnappen. Tegelijkertijd blijft de beschermende laag soepel en flexibel tot die afkoelt, waardoor je mobiliteit niet vermindert.
DuPont Personal Protection (www.dpp-europe.com) gebruikt de ervaring van DuPont als één van de meest veilige bedrijven ter wereld, de erkende wetenschappelijke en technologische ervaring van het bedrijf en zijn kennis van belangrijke markten om oplossingen te bieden die mensen, producten, bedrijven en het milieu te beschermen.
DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar http://www.dupont.com.

DuPont Nomex® and Thermo-Man®