Dordrecht, 4 juni 2012

Zuid-Afrika verleent goedkeuring voor samenwerking tussen Pioneer Hi-Bred en Pannar Seed

Pioneer Hi-Bred, een dochteronderneming van DuPont en één van ’s werelds meest toonaangevende landbouwbedrijven, en Pannar Seed (Pty) Limited, een Zuid-Afrikaans zadenbedrijf met fabrieken in heel Afrika en in andere delen van de wereld, hebben toestemming gekregen voor hun overeenkomst waarbij Pioneer een meerderheidsbelang in Pannar krijgt.

Het Zuid-Afrikaanse hof van beroep maakte de goedkeuring voor de transactie bekend en deed daarmee de eerdere beslissing van de Zuid-Afrikaanse mededingingsautoriteit teniet. Een voorwaarde van de goedkeuring is wel dat beide bedrijven zich houden aan een aantal voorwaarden en afspraken.
De transactie is al goedgekeurd door mededingingsautoriteiten in andere Afrikaanse landen waar toestemming een vereiste was, zoals Kenia, Malawi, Namibië, Swaziland, Tanzania en Zambia. Financiële aspecten van de overeenkomst zijn niet bekend gemaakt.
Een voorwaarde voor de goedkeuring is dat Pioneer en Pannar zich houden aan een aantal afspraken, waaronder omvangrijke langetermijninvesteringen in Zuid-Afrika. Naast de investering in Pannar heeft Pioneer toegezegd 62 miljoen Zuid-Afrikaanse Rand ter beschikking te stellen voor een regionaal onderzoekcentrum in Zuid-Afrika, dat vergelijkbaar is met de innovatiecentra die DuPont heeft opgericht in Brazilië, India en China. Daardoor zal Zuid-Afrika een toonaangevende rol kunnen spelen bij landbouwkundige ontwikkelingen op het Afrikaanse continent.
Pioneer en Pannar hebben ook toegezegd dat zij samen met de bevolking, de overheid en andere groepen programma’s gaan ontwikkelen om de uitdagingen het hoofd te bieden waarmee kleinschalige en beginnende boeren worden geconfronteerd, ter verbetering van de productiviteit, winstgevendheid en voedselzekerheid. Naast de huidige inspanningen van Pioneer zal het bedrijf gedurende 6 jaar 20 miljoen Zuid-Afrikaanse Rand investeren in programma’s waarvan kleinschalige boeren in Zuid-Afrika zullen profiteren
Door de samenwerking kunnen beide bedrijven hun productportfolio uitbreiden, meer klanten bereiken en betere zaden sneller en efficiënter leveren. Pannar krijgt toegang tot Pioneer’s kennis over de genetische eigenschappen van zaden en hun expertise op het gebied van maïsteelt en biotechnologie, waarvan hun fabrieken in zowel Afrika als in de Verenigde Staten en Argentinië zullen profiteren. Pioneer kan gebruikmaken van Pannar’s expertise en aanwezigheid in heel Afrika, alsmede het genetisch gemodificeerde maïs dat specifiek voor de regio is ontwikkeld.
Afrika beschikt over bijna 32 miljoen hectare [1] landbouwgrond voor het telen van maïs en dat biedt grote mogelijkheden voor een grotere productiviteit. De gemiddelde opbrengst is minder dan twee ton per hectare, ongeveer een derde van de opbrengst in andere zich ontwikkelende regio’s en slechts een vijfde van de opbrengst in ontwikkelde landen. Daarnaast blijft de vraag naar maïszaad groeien. Alleen al in Zuid-Afrika bedraagt de jaaromzet van hybride maïszaad ongeveer 300 miljoen Amerikaanse dollar [2].
Door dit samenwerkingsverband wordt Zuid-Afrika een belangrijk innovatiecentrum voor Pioneer. Daarom wil Pioneer meer gaan investeren in onderzoek en ontwikkeling om boeren in Zuid-Afrika en Afrika de beste producten te kunnen bieden. Naarmate het bedrijf groter wordt, zal het zakelijk succes aanleiding zijn tot nog meer investeringen in de infrastructuur en productiecapaciteit.
Deze investering is onderdeel van de DuPont strategie om innovatieve oplossingen te zoeken voor een aantal van de grootste uitdagingen waar de wereld voor staat, waaronder de noodzaak van een grotere voedselproductie. Eerder deze maand heeft DuPont toegezegd de New Alliance for Food Security and Nutrition, die is gepresenteerd tijdens de G8-top, te willen steunen met een investering van ruim 3 miljoen Amerikaanse dollar gedurende de komende drie jaar om kleine boeren in Ethiopië te helpen voedselzekerheid te bereiken.
DuPont had eerder al toegezegd 10 miljard Amerikaanse dollar te investeren in onderzoek en ontwikkeling op het gebied van voedsel en landbouw. Bovendien wil het bedrijf tegen het eind van 2020 4.000 nieuwe producten op de markt brengen, jongeren overal ter wereld meer mogelijkheden bieden voor training en ontwikkeling en samenwerken met boeren om de levenskwaliteit van boerengezinnen te verbeteren.
Pannar Seed (Pty) Limited (www.pannar.com) is in 1958 opgericht in Greytown, een plaats in de Zuid-Afrikaanse provincie KwaZoeloe-Natal, aan de oostkust van het land. Pannar is een Zuid-Afrikaans zadenbedrijf met fabrieken in heel Afrika en in andere landen van de wereld. Het bedrijf heeft vestigingen in negen Afrikaanse landen, waaronder Zuid-Afrika, en verkoopt zijn producten via marketingnetwerken aan negen andere Afrikaanse landen. Naast een uitgebreide researchinfrastructuur in Afrika, voert het bedrijf ook onderzoek uit in andere landen. Pannar voert research- en commerciële activiteiten uit in Argentinië en via licentiehouders bedient het bedrijf de Verenigde Staten en Europa.
Pioneer Hi-Bred (www.pioneer.com), een onderdeel van DuPont met het hoofdkantoor in Des Moines (in de Amerikaanse staat Iowa), is ’s werelds meest toonaangevende ontwikkelaar en leverancier van geavanceerde genetisch gemodificeerde planten. Het bedrijf levert hoogkwalitatieve zaden aan boeren in ruim 90 landen. Pioneer biedt landbouwkundige ondersteuning en diensten om boeren te helpen hun productiviteit en winstgevendheid te verhogen en het ontwikkelt duurzame landbouwsystemen voor mensen overal ter wereld. Science with Service Delivering SuccessTM.
DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.