Dordrecht, 10 juli 2012

DuPont zet zich in voor gemeenschappelijke voedselzekerheidsmetrics Introduceert Voedselzekerheidsindex, interactief instrument om samenwerking te bevorderen

In een poging de wereldwijde voedselzekerheid te vergroten, heeft DuPont de aanzet gegeven tot de mondiale voedselzekerheidsindex die vandaag is geïntroduceerd door de Economist Intelligence Unit (EIU). Vandaag zei bestuursvoorzitter en CEO van DuPont Ellen Kullman dat gemeenschappelijke voedselzekerheidsmetrics essentieel zijn om wereldwijd de voedselzekerheid te vergroten. “We hebben het altijd al geweten: ‘what gets measured, gets done’,” zei Kullman.
“Tijdens de gesprekken met overheidsinstanties, niet-gouvernementele organisaties en agrarische organisaties overal ter wereld zijn we tot het inzicht gekomen dat we wel hetzelfde doel voor ogen hebben betreffende voedselzekerheid, maar we spreken niet dezelfde taal. Om de grondoorzaak van honger daadwerkelijk aan te kunnen pakken, moeten we een gezamenlijk pad vooruit hebben om iets te doen aan urgente kwesties zoals de betaalbaarheid, beschikbaarheid, voedingswaardekwaliteit en veiligheid van voedsel,” zei Kullman. “Er worden letterlijk miljarden euro’s uitgegeven om oplossingen te vinden voor voedselzekerheid, maar tot op de dag van vandaag hebben we geen uniforme manier die wereldwijd wordt toegepast om voedselzekerheid en de impact van investeringen en samenwerking op lokaal niveau te meten.”
De mondiale voedselzekerheidsindex richt zich op de onderliggende factoren van voedselonzekerheid in 105 landen en geeft de gebieden aan waar verbeteringen en hervormingen mogelijk zijn.
Mondiale voedselzekerheid is een topprioriteit van veel regeringen, zoals duidelijk werd tijdens de recente G8- en G20-topontmoetingen. De New Alliance for Food Security and Nutrition, die tijdens de Camp David G8-top in mei is gepresenteerd, onderstreept de inzet van de leiders van de G8- en Afrikaanse landen, particuliere ondernemingen en niet-gouvernementele organisaties om te komen tot wereldwijde voedselzekerheid. Echter, er was nog steeds nood aan een instrument dat de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van deze inspanningen kan meten, hetgeen heeft geleid tot de samenwerking tussen DuPont en de EIU.
“Ik hoop dat de mondiale voedselzekerheidsindex zal worden gebruikt om samenwerking te bevorderen, beslissingen te nemen op grond van betere informatie en handelend optreden te stimuleren wat noodzakelijk is om de groeiende wereldbevolking te voeden,” zei Kullman. “Om te garanderen dat de inspanningen daadwerkelijk gericht zijn op het bieden van oplossingen, hadden we een instrument nodig dat goedgeïnformeerde besluiten mogelijk maakt op basis van informatie die we allemaal begrijpen.”
De EIU heeft de index gemaakt met behulp van de input van toonaangevende internationale deskundigen die helderheid verschaften over de complexiteit van voedselzekerheid en hebben geholpen bij het ontwerp en de ontwikkeling van de index.
         “De mondiale voedselzekerheidsindex meet niveaus van voedselzekerheid door antwoord te geven op een cruciale vraag: hoe kunnen consumenten in elk land op eenvoudige wijze toegang krijgen tot voldoende voedsel dat betaalbaar, veilig en van hoge kwaliteit is?” zei Leo Abruzzese, Economist Intelligence Unit Global Forecasting Director. “Door onze gedetailleerde aanpak zijn we ervan overtuigd dat dit instrument leiders zal helpen woorden om te zetten in daden.”
Instrument dat voor iedereen toegankelijk is, ontsluit de kracht van samenwerking
De interactieve mondiale voedselzekerheidsindex is online beschikbaar op www.foodsecurityindex.eiu.com. Onderdelen van de index zijn:
  • Analyse van belangrijke bevindingen.
  • Definitie van 25 mondiale indicators die specifieke aspecten meten van betaalbaarheid, toegankelijkheid, beschikbaarheid, voedingswaarde en veiligheid van voedsel.
  • Een interactieve heatmap met de totale scores en de gedetailleerde resultaten per categorie.
  • Flexibele wegingscoëfficiënten om scenarioplanning mogelijk te maken.
  • De mogelijkheid om meerdere landen tegelijk met elkaar te vergelijken en per indicator de rangorde aan te passen.
  • Een pagina met details per land waarmee kan worden doorgedrongen tot de voedselzekerheid van een individuele economie.
  • Er zal een unieke toepassing worden toegevoegd waarmee kan worden bepaald welke impact fluctuerende voedselprijzen hebben op de mogelijkheden van elk land om voedselzekerheid te bereiken.
Vandaag organiseerden DuPont en de EIU paneldiscussies over voedselzekerheid in verschillende landen, waaronder België, Brazilië, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten. Deelnemers waren onder anderen leiders uit de publieke en private sector.
Wilt u meer weten over hoe DuPont zich op lokaal niveau inzet voor het bevorderen van voedselzekerheid, duurzaamheid en samenwerking, ga dan naar foodsecurity.dupont.com of volg het gesprek op Twitter (#foodsecurity).
DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor wereldwijde uitdagingen zoals de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensen en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.